Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken

Så har då Banverket lämnat sin reviderade framtidsplan till regeringen. Den gamla infrastrukturplanen för investeringar fram till 2015 fick göras om eftersom den blev för dyr.

En av projekten som nu skjuts på framtiden är den planerade utbyggnaden till fyra spår mellan Flackarp och Arlöv på sträckan Malmö-Lund. En sträcka som redan idag är maximalt utnyttjad på grund av den täta trafiken och att vissa tåg går långsamt (Pågatågen, gods) och vissa snabbt (X2000, Öresundstågen). Inte lär belastningen minska när Citytunneln står klar 2011.

Här står alltså en hel Öresundsregion där pendlandet ökar, men där spåren är som mest utnyttjade skjuts viktiga investeringar på framtiden.

När kommer OPP att appliceras på järnvägsprojekt?

Länk: Sveriges kommuner och landsting om OPP (Offentligt-privat partnerskap)

Annonser

4 kommentarer

Filed under Banverket, tåg

4 responses to “Kedjan är aldrig starkare än den svagaste länken

  1. Karl Rüter

    Är det såhär du menar att Örestad eller motsv, SJ samt banverket ska gå ihop på detta projeketet för att det ska bli verklighet tidigare än vad som nu är?

  2. David Lindelöw

    Ingen vet väl vad OPP är? Eller är din text tänkt som en cliffhanger för länken?

  3. David Lindelöw

    Öh! Arlandabanan byggdes ju med OPP (eller PPP som jag och Nils B säger).

  4. henrik

    Vad jag menar är att privata företag oftast är mer flexibla samt att de inte har mer än sitt eget vinstintresse som ska tillgodoses, medan staten måste se till så många fler faktorer när de beslutar om möjlig finansiering.
    Detta (http://sydsvenskan.se/lund/article246752.ece)kan i och för sig också vara en lösning, men jag antar att sträckan mellan flackarp och malmö är ett riksintresse.

    Jag har faktiskt förklarat vad OPP står för, sen är det upp till var och en hur mycket man vill veta. Jag tycker ”offentlig-privat-partnerskap” säger det mesta om vad det handlar om.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s