Framtidsutsikter

Nu är det beslutat att bron mellan Röby och Puttgarden ska byggas, (DN, Sydsvenskan [med bild]). Tåg ska kunna köra mellan Malmö och Hamburg på två timmar, känns bra. EU ska gå in med 30 % finansiering, och resten ska de två värdländerna ställa upp med. Också bra för att den framtida länken mellan Oslo – Berlin ska bli av. Men å andra sidan, trafiksäkerhetsmässigt, alla lastbilschaufförer borde ha en paus på båten som de nu kan effektivisera bort. Dessutom så lär väl lastbilstrafiken öka ännu mer. Tänker de för övrigt på att lägga fyra spår till järnvägen när de ändå är igång, den godstrafik som jag önskar mig kommer annars att stoppa upp rejält för de snabbare tågen. Sträckan, 19 kilometer bro är ungefär lika långt som Malmö-Lund, vilket är en sträcka som garanterat behöver fyrspår. Nu ska det väl inte gå lika många Pågatåg över Fehrmarnbron som mellan de skånska metropolerna, men ändå. Men tanken på att kunna ta mig från Oslo till Berlin på sju timmar lockar vesäntligt. Undrar om DSB eller DB vinner den upphandlingen…

Annonser

4 kommentarer

Filed under samhällsplanering, tåg, trafik

4 responses to “Framtidsutsikter

  1. David

    Wöörd!

    Det där med hur många spår som kommer att byggas är värt att kolla upp. Det allra smartaste vore minst 6, kanske 3 per våning. Fast enligt bilden kommer det inte att se ut så.

  2. Jonas

    Meh! Tyskland skulle ju inte gå inte med en enda spänn enligt Sydsvenskan (visserligen bygga brofästet men det är väl mest för att Dansken inte ska få bestämma för mkt). Hade man inte kunnat tänka sig en modell som liknade Engelska Kanalen-tunneln, dvs. att all vägtrafik lastas om på tågvagnar? Sträckans längd kan nog motivera detta, eller? Det hade nog givit fördel åt godstågen framför lastbilarna, eftersom man velat undvika den omlastningen.

  3. Dejan

    De får nog lägga om all räls upp till Köpenhamn också. När jag åkte för tre veckor sedan tog färjan Rödby-Puttgarden 45 minuter, men sen nästan två timmar till Köpenhamn.

  4. karlr

    Jag gillar din ide Jonas, det är kanske lämpligt att köra allt på godståg. Minskar dessutom kollisions och avåkningsriskerna avsevärt ute på bron…

    Ang rälsomläggning, ja, om det är det som gäller för att det ska gå snabbare så har danskarna en del investeringar att göra.

    Fram för minst 6 spår!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s