Inte ”vilken bil?”, utan ”varför bil?”

dagens DN Debatt varnar NTF:s ordförande Björn Eriksson och Folksams VD Anders Sundström för att regeringen ger subventioner på miljöbilar som inte uppfyller säkerhetskrav. Många av de bilar som ger miljöbilssubvention är små och saknar så kallade antisladdsystem.

Att motsäga sig subventioner av små miljöbilar – som dessutom drar mindre bränsle – är både anakronistiskt och klumpigt. Den Lilla Bilen symboliserar konflikten mellan miljö och säkerhet inom trafikområdet på ett större plan: Vad ska prioriteras? Det är alltid känsligare att ifrågasätta satsningar på trafiksäkerhet, det handlar om så pass konkreta effekter. Det är svårare att argumentera för miljösatsningar som ger störst effekter på sikt – effekter som märks i Dhaka snarare än i Järfälla.

Det är klart att vi ska köra säkra bilar men framförallt ska vi köra saktare, miljövänligare, bränslesnålare och mindre. Det blir lättare om sådana alternativ uppmuntras. Det bästa vore kanske modal shift-subventioner, det vill säga att ekonomiskt uppmuntra människor att helt välja bort bilen till förmån för cykel och kollektivt. Det vore i alla fall det trafiksäkraste.

Annonser

2 kommentarer

Filed under miljöbilar, Mobility Management, politik, trafik

2 responses to “Inte ”vilken bil?”, utan ”varför bil?”

  1. Håller med helt och hållet! Klokt.
    Om du vill ha en liten bil kan du testa H-racer.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s