Berlin: Spärrar i tunnelbanan leder inte till färre plankare

Ok, egentligen är detta gammal skåpmat som jag skulle ha skrivit om för tre månader sedan, men som den twingly-opportunist jag är kunde jag inte låta bli när jag såg denna artikel fronta på DN:s hemsida.

Plankare i Berlin som vägrade betala sina böter hade hittills hamnat i domstol, och dessa var nu helt överhopade med den här sortens fall, om vilket de inte tyckte. I samband med detta dök olika förslag på hur man ska avlasta domstolarna. ”Ta bort domarnas ansvar när det gäller att driva in plankningsböter,” säger vissa. ”Inför spärrar i tunnelbanan,” säger andra. ”Helvete heller,” säger BVG, motsvarande Länstrafiken i förbundsstaten Berlin. Tidningen Tagesspiegel rapporterar om detta i början på juni. Läs näst sista stycket i den artikeln en gång till om du redan är färdig. Översättning:

Förslaget [om spärrar] får moteld från BVG. Berlins tunnelbana är inte anpassad för spärrar. Många stationer har ingångar som leder direkt från mitt i gatan ned till perrongen, och ofta finns det ytterligare hissar mellan trottoar och perrong. Enligt en taleskvinna från BVG är andelen plankare lika hög i städer med tunnelbanespärrar som i städer utan.

Hyr och häpna! Den stolta bastion inom plankarbekämpning och upprätthållande av lag och ordning vi känna som spärrar, eller ”tillgångsbegränsning” som den direkta tyska översättningen blir, fungerar alltså inte när det ligger i trafikorganisationens intresse att slippa bygga om alla stationer! Som undersökande bloggare måste jag förstås undersöka om detta trafikpolitiska sprängstoff kan undersökas närmare, och skickar ett mail till BVG:s pressavdelning:

Ärade Herr Westin! Det uttalande Ni citerar härstammar från uppgifter från de företag som ingår i UITP (Union Internationale des Transports Publics). I den mån detta baserar sig på undersökningar, handlar det i regel om av affärsmässiga skäl ej offentliga uppgifter. Medan jag ej kan hjälpa Er vidare med Er förfrågan, för jag ändå gärna Ert ”beröm” av vår hållning i frågan i till protokollet.

Fan. Hade gärna sett en snygg rapport i PDF-format med omslag som en kommunslogan och kontaktadresser på flera språk, där fransmännen och britterna käbblats i veckor om vems adress som ska stå först. Istället får jag nöja mig med att posta en skärmdump på min mailkonversation med BVG, och länka till UITP:s rapport Human factors reduce aggression and fare evasion, där uttalandet återupprepas i förbifarten på sidan 32, sista stycket i första spalten. Hoppas någon tror mig ändå.

Av: Jonas Westin

8 kommentarer

Under Berlin, kollektivtrafik, Stockholm, The creative class, tunnelbana

8 svar till “Berlin: Spärrar i tunnelbanan leder inte till färre plankare

  1. Det här var ju något som Planka.nu uppmärksammade SL på redan i rapporten Till varje pris? från 2009, och något som SL indirekt vid flera tillfällen erkänt, dvs att plankningen går upp och ner med priserna, inte med spärrarna. Även SL:s vice ordförande och VD:n för Helsingfors trafikverk har konstaterat att det inte finns något bekräftat samband mellan olika former av spärrar och andelen plankare. I Planka.nu:s rapport finns mer info om det hela: http://planka.nu/reports/plankanu_till_varje_pris.pdf

  2. Max

    Förvånar mig inte, minns att jag som ung tyckte det var klurigt och hoppa över spärrarna (de som är gamla idag), när sedan de nya sci-fi dörrarna kom blev det mycket enklare att planka. Märkligt av SL men jag tackar.

    • Jonas

      Med ”nya”, menar du de spärrar som öppnas med fotocell från insidan? Är det de man kastar över en Metro för att få dem att öppna sig? 😛

  3. karlr

    Ville bara säga att det var ett bra jävla inlägg, särskilt som twingly-opportunist. Man tar sina tillfällen. Varför skriver aldrig tidningsmedia om de artiklar jag planerat men inte skrivit…?

  4. Ping: Paris Subway Usability Hacks | Betongelit

Lämna en kommentar