Ok, nu höjer vi!

All industriell innovation verkar komma till byggbranschen i sista hand. Användande av logistik på byggarbetsplatser, industriell tillverkning, implementerad projektstyrning, lean production, 3d-projektering; you name it, I say byggbranschen var väl sist som vanligt. Detta kan hänga samman med att byggande inte betraktats som industriell aktivitet under särskilt lång tid, och det är inte länge sedan man började prata om ”produktion”.

Istället för att försöka minska kostnaderna där det verkligen finns utrymme (sluta lalla runt med materialresurser, se till att allt finns på plats i tid, lösa problem innan de uppstår istället för när det skitit sig på riktigt) finns det fortfarande en stark tradition av att med ”sänka kostnaderna” mena det att byggplatschefen sitter timvis i telefon och försöker få konstruktören att byta ut de där dyra balkonginfästningarna. Men nu höjer vi.

Det har under senare tid kommit fram ett flertal satsningar på att effektivisera byggsektorn på andra sätt än att säga åt gubbarna att jobba snabbare. Luleå TU, Lunds TH och flera aktörer från industrin har gått ihop i Lean Wood Engineering, som syftar till att utveckla effektivt träbyggande, något som annars varit förenat med mycket materialspill och ojämnt resultat. Min stora förhoppning är att det ska komma ut ett effektivt träbyggnadssystem med snabb projektering, så vi ingenjörer kan lägga den tid vi har på att lösa andra problem som oftare än gör sig påminda, men det är en annan diskussion.

För lite sedan kom också Lean Forum Bygg ut med ett spel, Sim Lean, där man får öva sig i att bygga billigt. Jag blev väldigt glad när jag såg att en V-ingenjör från LTH låg på topplistan. För att understryka hur viktigt det här är kommer länken igen:

Sim Lean – spelet om att bygga billigt.

Jag lovar naturligtvis dyrt och heligt att jag ska spela igenom det, när jag har lite mera krut i skallen än i skrivande stund, så får jag återkomma med en rapport.

När vi ändå är igång ska jag bara tipsa om två andra bra grejer som dykt upp den senaste tiden: Byggmer.nu – Hur många gånger har man hört att ”hyrorna är så höga för det går helt enkelt inte att bygga billigare”? Jagvillhabostad.nu och Sveriges Byggindustrier håller inte med.

Utmärkt! Samhällsbyggnad om innovation i samhällsbyggnadssektorn.

Av: Jonas Westin

1 kommentar

Under Byggande, Innovation, teknik

Ett svar till “Ok, nu höjer vi!

  1. Ping: NCC komplett var tydligen inte så lätt « Betongelit

Lämna en kommentar