Här Gårman?

Egentligen är det inte alls revolutionerande. Folk går på vägen, är därmed i vägen. Men vad krävdes för att vardagsfolket skulle återfå lite yta från bilsamhället? Några minusgrader och en del snö, samt en kommun (Göteborg) som prioriterar saltning/sandning för motorfordon snarare än för fotgängare.

(Järntoget ungefär)

Besökte Halmstad förra helgen. Där har de av okänd anledning låtit bli att salta och röja innerstadsgatorna, åtminstone annat än huvudlederna, vilket fick en klart dämpad effekt på bilismen. Istället hade de varit noga med att röja cykel- och gångbanor, med kompletterande grus.

Med det i tankarna skulle Göteborgs stad kunna prioritera de i numerärt överläge istället för de som tar mest plats. Sen spar man ju salt också. Eller kanske ännu bättre, fortsätt salta för bilismen så får vi andra större anledning att låna marken, ifall de inte kör så fort så man riskerar sitt liv på väg till jobbet. Det blir ju i någon mån en temporärt delad yta, förändrad markanvändning beroende på väder. Vägverket gör ju vinterväg där det är möjligt så varför skulle det inte fungera såhär också?

Slutligen så kan man iallafall poängtera att oavsett personlig inställning i frågan så fick man i Halmstad en utjämnande effekt (pga sin snöpolicy) trafikslagen emellan, medan man förstärkte ojämlikheterna i Göteborg.

//Karl Rüter

Advertisements

5 kommentarer

Filed under bilism, infrastruktur, offentliga rum

5 responses to “Här Gårman?

  1. EK

    #trafikmaktsordningen

  2. karlr

    Ja, men verkligen. Ett ord som används för lite!

  3. gazza

    Lund är ju i detta fall mer likt Göteborg än H-town. Detta har säkert tha Nike + slave redan vittnat om.

    En känsla är ändå att vägar snöröjs av bilarna själva i större utsträckning än GC. På grund av deras fart och tyngd. Såvida inte de som använder GC-vägen har frigjort sig från sina Nike + och blivit ohyggligt tunga.

    Folkhälsofrågor kommer vi således osökt in på, var inte f.d folkhälsoministern Morgan Johansson från H-town?

    Jag ser ett samband…

  4. karlr

    Ja, den tanken om att bilarna värmer/flyttar bort snömoset av sig själva har surrat i min skalle också. Kanske skulle man då kunna (av ytterligare en anledning) låta de ordna saker själva. Men ok, markfrigången är väl sådär på en del nya bilar och fler suv:ar behövs väl inte heller. En del märken sänker sina snålbilar för att minska motståndet, det blir ju då att gynna i fel riktning. Så vi borde nog se en del röjning ändå.

  5. Jonas

    @EK: ”trafikmaktsordningen” är ju genialt!

    I Berlin har dom söta små minisnöplogar som kör runt på trottoarerna. Fungerar inte helt invändningsfritt, men ju bredare tr. är desto bättre verkar resultatet bli. Generellt sett fungerar dock skridskor bättre än vanliga skor där jag bor, medan där jobbet ligger (vilket under inga omständigheter är centralt, och ingen som inte jobbar där har anledning att åka dit) fungerar det av någon anledning mycket bättre.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s