Öppettider

Säg mig dina öppettider så skall jag säga var du etablerat dig!

Denna halvtorra gissningslek skulle kunna kanske fungera på en personalfest för facility management-konsulter, men säger också en del om hur våra städers uppbyggnad och rörelsemönster avspeglas i fenomenet öppettider. Vi leker lite, först några enkla:

10-20? Svar: Externt köpcenter!

10-18? Svar: Gågata!

10-19? Svar: Gågata som inte klarar konkurrensen från det externa köpcentret!

11-18, lunchstängt 12-13? Svar: Antikvariat!

11-05? Svar: Falafelställe!

08-22? Svar: Mataffär!

Nu kommer två lite svårare:

Vardagar 11-17, helger 11-18? Svar: Klädaffär i Västra hamnen, Malmö!

Vardagar, 10-18, helger 10-17? Svar: Café i centrala Malmö!

Det finns alltså en klädaffär i Västra hamnen som har öppet lika sent på en söndag som ett café i centrala Malmö har på en torsdag. Vi tar det igen: Det finns en klädaffär i Västra hamnen som har öppet lika sent på en söndag som ett café i centrala Malmö har på en torsdag.

Att det finns en klädaffär i Västra hamnen är ju bara det ett roligt faktum. Jag tror inte att all Bo noll-hets innehöll någon idé om blandstaden, men det blev i alla fall ett två meter brett skyltfönster i vindpinat läge. Förklaringen till de ovanliga öppettiderna är nog att det rör sig fler i Västra hamnen på en söndag än en torsdag. Det verkar vara ett relativt utblåst bostadsområde, förutom på fint väder-helger och -somrar.

Malmöcaféernas öppettider är en svårare kaffeböna att knäcka. Just då folk faktiskt har tid att gå och fika på en vardag är de mest lämpliga lokalerna för ändamålet stängda. Sydsvenskan skrev 2007 en artikel om Friisgatan, som huserar ett par av dessa märkliga caféer (de stänger dock faktiskt 20.00). I artikeln fälls en fantastisk kommentar av en butikanställd: “Friisgatan är Malmös svar på New Yorks SoHo.” Jag har aldrig varit i SoHo, men jag har svårt att tänka mig att man inte kan få tag i en chailatte efter Rapport.

Då säger opportunisten att det finns pubar för kvällsfikaren. En gång spelade jag denna roll ett stenkast från Friisgatan. Jag beställde en te och fick en påse Yellow label i handen.

Av: David Lindelöw

13 kommentarer

Under Bo01, Malmö, stadsliv

13 svar till “Öppettider

  1. Varannan affär 09-19 varannan 09-18 med lunchstängt?

    Lunds Centrum, där man inet kan enas…

  2. Jonas

    Roligt inlägg!
    Fråga: Varför skyller man instinktivt norrbaggarnas söndagsstängt på att de skulle vara frigida moralister samtidigt som man unnar tysken att vara ledig en dag i veckan?

    Och varför måste man hela tiden skapa jämförelser med New York/andra utländska storstäder? Efter att nu ha bott ett tag utomlands inser man att den svenska ”storstaden” (kom igen!) ändå är nån slags unik bildning som lyckas åstadkomma så mycket, på så liten yta och med så lite folk. Den sortens _täta_ stadsomvandling hittar man inte i de riktiga storstäderna som vi hela tiden desperat försöker efterlikna. 🙂

  3. Ja har varit i Soho men det är ju ett ställe med mycket prostitution så det är inte konstigt att det har öppet om kvällarna.

    Det var dock inte av den anledningen jag var där (Varför känner jag att jag måste lägga till detta egentligen)

  4. Jesper

    …och varför har vi just dessa öppettider? Varför stänger de flesta gågator kl 18 när flertalet människor slutar jobba kl 16-17? Varför lever inte dessa stråk åtminstone fram till 20-21? Beror det på lagstadgning eller har det med vårt klimat att göra? Jag tror det hade kunnat göra mycket för en stad om vissa centrala stråk hade sjudit något längre. Direkt efter stängning är det ju inte en kotte som rör sig längs Södra Förstadsgatan, varpå ”hela staden” känns dassig och grå.

  5. karlr

    Ja, roligt inlägg David! Fint.

    11-18.30 då? Repeat Records i halmstad, så att de andra butiksbiträdena kunde få köpa med sig en skiva på väg hem, då resten av stan stängde 1800.

    Det där med tyskarnas och norrmännens söndagsstängda affärer. Sällan har jag blitt så sur som när jag inte kunde köpa frukt och bröd en söndag i Duisburg. Innanför skyltfönstret låg bananerna och ruttnade bort medan min mage var hungrig…

    och den svenska storstads-lillebrorskomplexet. spännande

  6. h

    Kanske är får fik öppna för att det är svårt att få kaféer att gå runt och att personalen kostar för mycket efter klockan åtta på kvällen? Trist men nog ganska sant i vissa fall.

  7. henrik b

    Robert: Underbar kommentar där du lyckas med konststycket att skriva om något som på nästan inget sätt anknyter till artikeln. Du fick ett skratt från mig i alla fall.

  8. David Lindelöw

    Henrik: Roligast är väl att Robert syftade på Londons Soho.

  9. henrik b

    David: Soho som soho, som vi på livsstilskonsulten brukar säga.

    h: varför skulle fik-personal kosta mer än bar-personal?

    karlr: Har liknande erfarenheter fast från Österrike, Oboy med vatten och gröt med vatten smakar blaskigt, men vad gör man om man kommer till Wien en sen lördagkväll och affärerna öppnar först måndag? Samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är en härlig tanke att faktiskt inte kunna handla på söndagar. Kan gå på ett museum istället, eller läsa en bok.

  10. karlr

    Läsa en bok kan du väl göra när som helst. Och på samma sätt kan du säga att efter kl 20:00 kan man också läsa en bok istället för att fika latte.

  11. h

    kafépersonal kostar samma men man tjänar mer på sprit och öl än på kaffe…

  12. Alla dagar 06-24 fre-lör öppet dygnet runt?

    Nån som tar den?

  13. karlr

    stockholms tunnelbana?

    äh, den var dålig…

Lämna en kommentar