Bilhissmiss

Att se färdmedel som fixies eller Fred Perry-sneakers ligga slängda på hallgolv i gentrifiera(n)de lägenheter är ju inget konstigt. Men en Ford? I ett nytt bostadskomplex i Kreuzberg i Berlin är detta numer i princip en möjlig syn.

Det finns korta, till synes obetydliga resor de flesta gör varje dag – den från bilen eller bussen till bostaden. De är tyvärr ofta alltför korta, men är ju ändå ett vitalt inslag i den lokala gatumiljön. De som vill bo i Kreuzberg och samtidigt tryggt ta sin bil nästan ända in till vardagsrummet, vad ska de ha för glädje av sitt par Fred Perry? Och vad ska andra människor ha för glädje av dem?

Detta koncept är nog något för samma sorts människor som uttrycker denna oro jag nyligen snappade upp: ”Adress 104 B!? Vad ska mina vänner i Stockholm säga? Dom kanske tror att jag bor i lägenhet.”

Av: David Lindelöw

Annonser

5 kommentarer

Filed under Berlin, bilism, stadsliv

5 responses to “Bilhissmiss

  1. Olle Jansson

    Då jag precis varit i Berlin och även i Kruzberg, så skulle jag vilja hävda att den som äger och parkerar en bil i centrala Berlin är dum i huvudet.

    Man har mycket större användning för dyra skor – Fred Perry-sneakers – än en egen bil i en stad med spårvagnar, bussar, U-bahn (linje U1 går i närheten och ger direktlinje till KaDeWe) och S-bahn samt en rätt livlig, men tyvärr väldigt ostrukturerad, cykeltrafik.

    Nog för att gentrifiering till en viss grad bygger på människors fåfänga vilja att uttrycka status men trots allt kan det inte finns så många ekonomiska jubelidioter att detta blir en omfattande trend i centrala stadsdelar.

  2. Mattias Lind

    Men att bilarna ska hissas upp i säkerhet har väl snarare med att det finns ett motstånd mot gentrifieringen i Kreuzberg. Genom att slå sönder fina bilar förblir stadsdelen oattraktiv för mellanskiktet.

    • David Lindelöw

      Jo! Det är en grej som verkar ganska speciell för Kreuzberg – boende som försöker förhindra utvecklingen med fysiska medel.

  3. Linda

    Såg sådana här hissar i Amsterdam i våras, men jag tycker nog inte att det är helt fel. Om P-normen tvingar fram ett visst antal p-platser per lgh är det ju bättre att inrymma dessa i bostadskroppar sbnarare än att ta en massa mark i anspråk för att anlägga p-platser på marken.

  4. Vill minnas att Stig Dagerman en gång diktade om en inomhusvolvo av plast. Det som en gång är satir blir alltid till sist verklighet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s