Ai Weiwei

Alla vill prata med Ai Weiwei. Han är Kinas mest kända konstnär. Dessutom är han arkitekt och samhällskritiker. Hans koncept låg till grund för fågelboet, den olympiska arenan i Peking, men själv vägrade han ta del i öppningsceremonin.

– Sånt stödjer jag inte, fnös han till den samlade journalistklungan som skrev stora reportage om honom.

Ai Weiweis nya projekt går ut på att skriva en lista på alla barn som dog i förra årets jordskalv i Sichuanprovinsen. Han uppskattar att 8 000 barn krossades under fuskbyggda skolor.

– Men han är så fake! skriker min enda västerländska vän med fingertoppskänsla för allt som händer i Kina. Han vill ju bara ha uppmärksamhet!

För Ai Weiweis fans är ’fake’ hela poängen med Ai Weiwei. Hans designstudio heter ’fake’ och han är känd provokatör. Men det här med jordskalvet och skolorna, det måste man ju ändå ta på fullaste allvar, eller? Med ett-årsdagen till jorskalvet nära, pratar alla med Ai Weiwei igen.

– Jag bryr mig inte om de sätter dit en eller två byggingenjörer, säger Ai i Kanadas Toronto Star. Jag vill ha en regering som tar ansvar.

Jag hör från en vän som jobbar på AP att när de intervjuar Ai Weiwei så har han sitt eget fototeam med sig för att fota journalisterna som fotar honom. Vad som är riktigt eller fake, det vet kanske bara Ai själv.

(Skrivet av Betongelits utsände/själsfrände i Kina.)

4 kommentarer

Filed under arkitektur, Kina

4 responses to “Ai Weiwei

  1. Rafael Lilja

    När man hör hans ursäkter så är det på samma språk som allt häftigt händer. Han villl nog väl; men räcker inte till.

  2. Robert Klingvall

    Låter som Kinas svar på Lars Wilks…

  3. David Lindelöw

    Jag är numera beläggningsingenjör i Singapore. Sa jag inte det?

    Skämt ”åsido” så är det en vän till mig – som har en vän som jobbar på AP, it seems.

Kommentera

