Restid 1: Slaget om Lessebo

richard-blogg

Sveriges Richard Florida finns faktiskt och hon verkar i Jönköping. För mig som kommer därifrån är det lite svårt att tro att det är där som det svenska creative class-HQ:t ligger. Denna Charlotta Mellanders forskning handlar dock om regional utveckling ur ett bredare perspektiv 0ch med tanke på stadens regionala potential (39 minuter till Göteborg med höghastighetståg på föreslagna Götalandsbanan och cirka 17 000 st centrallager) så, ja, okej då.

Från Jönköping går dock ännu inte några snabbtåg. I SVT:s utmärkta dokumentär om den svenska järnvägens framtid, som sändes ett tag sedan, utgjorde sträckan Jönköping-Alvesta (via Värnamo) exemplet som fick visa på tåglinjer som brottas med litet resande och bristande underhåll. I Alvesta stannar också Öresundståget, som går mellan Malmö/Helsingör och Kalmar. Ett sådant tåg var, med sin nästan ständiga högtrafik, det goda exemplet i dokumentären. På väg mot Kalmar stannar tåget bland annat i Växjö och Lessebo.

I dagens Sverige är det inte Floridas mantra teknik, talang och tolerans som representerar regional utveckling, det är tåg. I P1:s Plånboken var det nyligen ett längre reportage om pendling. Ett antal pendlare boende i Teckomatorp (som förbinds med regional tågtrafik till både Helsingborg, Lund och Malmö) intervjuades om sin vardag. En kvinna motiverade sitt bostadsval ungefär så här: ”Jag följde tåget från min arbetsplats till huspriserna blev tillräckligt låga.”

Om jag skulle få förverkliga en galen idé om samhällsplanering så skulle  jag kanske välja att förse en mindre tätort med en tåglinje som med täta avgångar förbinds med en närbelägen centralort. Hur attraktivt skulle Lessebo bli om det gick ett tåg till Växjö eller Kalmar var 5:e minut? Vad skulle hända med bostadspriserna? Talangen och toleransen?

Man skulle kunna arrangera en match om Lessebos framtida arbetstagare. I ena ringhörnan, Växjös kommunalråd, i den andra, Kalmars. Domare: Richard himself. Första pris: 5-minuterstrafik.

Av: David Lindelöw

Läs också: Introduktion till Richard Florida och regionförstoring på Betongelit.

Advertisements

8 kommentarer

Filed under järnväg, Jönköping, kollektivtrafik, pendling, regional planering, regionförstoring, samhällsplanering, tåg, The creative class

8 responses to “Restid 1: Slaget om Lessebo

  1. karlr

    Vilken bild! Mer välmående än så kan man inte bli.
    Om det samhällsexperiment som du föreslår slår igenom, låt gå med 20-minuterstrafik istället eller så. Vilken enastående revival av järnvägens utbyggnad det blir!
    Vad skulle hända med den kära glesbygden? är du en levande landsbygd på spåret månne? Den som alla vill ha men ingen vill besöka. När går matchen?

  2. David Lindelöw

    Med tanke på att Kust till kust-tåget också antagligen stannar i Lessebo så kanske det redan idag är halvtimmestrafik vissa tider på dygnet?

    Matchdatum ännu ej bestämt.

  3. karl_wetongelit

    Har du varit i Lessebo, David? Det har jag och den tätorten behöver börja mer från the basics än talang, tolerans och teknik. Till exempel öppna upp glasskiosken igen på somrarna…

    Det är ju den här frågan vi kommer tillbaka hela till hela tiden: Är det verkligen regionförstoring som är den enda vägen att gå? Finns det inga andra potentiella värden i Lessebo än att ”du kan pendla till Kalmar”?

  4. karlr

    Till att börja med skulle man kunna subventionera en ombyggnad av glesbygdens (el skogsbygdens) bensinmackar så de kan hålla kravet på miljövänliga bränslen. Så har man iallafall inte tagit bort den sista förutsättningen för att bo kvar.
    tidigare betongelit

    P1 körde imorse ett intressant program på det här temat även fast vinkeln var lite annorlunda. De hade Undersåker som exempel och där hade man startat ett slags fårprouktionsföretag som sen traktens locals investerade i och därmed knöts extra värden till bygden och företaget.

    Alltså, skapa lokal handel och lokala ekonomier, samt incitament för mer sådan och även mer storskalig handel.

    Så vad jag menar är att om man då kan behålla den sista kommersiella utposten på orten, bensinmacken (låt gå för med andra bränslen), kan man också bygga för det. Säg metangasprod från djurstallar som skeppas till macken, tre kilometer bort. småskaligt och lokalt. Med lite tur kanske glasskiosken öppna igen efter några år. Dessutom med en liten vändning mot mer hållbara transporter. Och minilivset som macken också innebär stängs inte heller.

    Tema Glesbygdsentrepenourship – the dynamics of fuels in spatially sparse regions. Real estate alternative uses for the creative class.

  5. Axel H

    Vad hette dokumentären. Finns den på SVT-Play?

  6. David Lindelöw

    Axel: Jag kommer tyvärr inte ihåg vad den heter och jag hittar inte namnet på internet. Maila SVT och fråga! Den är sevärd.

  7. Precis så här fungerar ju infrastruktur! I mina fädernestrakter gick en gång en järnväg (VCJ) som förband Falköping och Landeryd, vilket bl a möjliggjorde pendlig till Borås från södra sjuhäradsbyggnad, ett naturligt kringormåde för Borås. Idag är rälsen uppriven (tre år sedan) och banvallen används som avloppsnedläggningskanal och cykelbana… Istället går bussarna glest och bilarna tätt mellan Tranemo kommun och Borås./VS

  8. karlr

    Du nu läste jag att de rustar upp spåret mellan Emmaboda och Kalmar, tror att Kalmar har fått in en rejält slag på Växjö nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s