Ett fundament vid komparation

amount-of-space-muenster1

Den här bilden är prioritet 1a i klyschiga utredningar om trafikplanering – tillsammans med ett fordon som fotats i hög fart. Men till skillnad från de bagatelliserande och fullständigt meningslösa fartbilderna är ovanstående bild fruktansvärt viktig. Den presenterar förvisso något självklart, men som ofta tenderar att hamna i skymundan när trafikslag ska jämföras: Utrymmeskrav, beläggning och beläggningspotential. Tre osexiga ord med kolossala implikationer – det sistnämnda ordet är dessutom en bubblare/pre-buzz i trafiksammanhang.

Bildens huvudbudskap är att det krävs väldigt många bilar, som tar väldigt mycket plats, för att transportera det genomsnittliga antalet 1,2 personer per bil (beläggningsgrad) i, det här fallet, den tyska staden Münster. Utrymmeskrav och beläggning för buss (cirka 25 st/fordon på bilden) och cykel (förhoppningsvis 1 st/fordon) är än mer självförklarande. I regioner med framgångsrik kollektivtrafik blir beläggningspotentialen också självförklarande – och i en överfull buss borde också energiåtgången per passagerare eller personkilometer bli väldigt låg.

Denna slutsats har Skånetrafiken också dragit i nyligen genomförd studie, fast de verkar inte se slutsatsen som så självklar:
”En resa med Skånetrafiken ger faktiskt lägre koldioxidutsläpp än en resa med miljöbil [per personkilometer], säger Kristina Christensson, Skånetrafikens miljösamordnare.”

En resa med Skånetrafiken är faktiskt miljövänligare än motsvarande resa med miljöbil. Ska man bli överraskad? Ska man bli glad? Det lilla f-ordet har här en närmast kontraproduktiv effekt. Kollektivtrafiken ska inte behöva hävda sig på det här sättet. Om man väger in beläggningspotentialen blir utsläppsdiskussionen närmast trivial.

När jag jämför kollektivtrafik med bil vill jag jämföra artskillnader, inte gradskillnader. Normativt ja, men ack så progressivt.

Av: David Lindelöw

(Jag vet tyvärr inte vad Skånetrafiken har räknat med för medelbeläggning. Man brukar räkna med 12 st per buss (dvs. 20 procent), vilket Skånetrafiken ibland också verkar göra. Är det inte högre i Skåne?)

Annonser

5 kommentarer

Filed under buss, hållbar utveckling, kollektivtrafik, miljöbilar, Skåne

5 responses to “Ett fundament vid komparation

  1. Pingback: Blay » Blog Archive » Delade objekt - April 13, 2009

  2. Robert Klingvall

    Utslaget på ett dygn tror jag tyvärr ”faktiskt” inte att det är så mycket högre.

    Under maxtimmarna är ju beläggningsgraden över 100% (dvs. flerän vad bussen är besiktigad för), men under kvällarna och vardagsnätterna händer det att man kan köra en hel linje utan en enda passagerare, och då är det ändå Malmö.

    Stadsbussarna i Hässleholm lär inte ha ännu mindre tryck en tisdagsnatt.

  3. David Lindelöw

    Men beläggningspotentialen? Argumenteringen blir så konstig när man utgår från den nuvarande situationen.

  4. Robert Klingvall

    Glöm inte bort användningen i denna diskussion. Även om bussen ”bara” har 12 passagerare/buss så kör den ändå över 50% av tiden.

    En bil står ju stilla 90% av tiden.

    Visste du att det i USA finns 12 parkeringsplatser/bil. För bussar är nog motsvarande siffra under 5.

  5. David Lindelöw

    Jo. Hrrm, det vet jag. Jag satt bredvid dig när du fick veta det!

    Men visst är det viktigt att påpeka att bilen mest tar upp yta i stillastående läge. Och att den ofta har flera platser till förfogande, vid bostad och arbetsplats till exempel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s