Min spanske vän berättade idag att Spanien inom fem år kommer vara det land i världen med flest km höghastighetsspår. Den nuvarande utbyggnadstakten är enorm. Det handlar bl.a. om att i viss mån försöka ersätta en av världens mest flygtäta rutter, den mellan Madrid och Barcelona, med tåg. En annan anledning är att det byggdes en tåglinje och det regionala trycket har gjort att ingen del av landet vill hamna efter, därför ska alla ha ett anslutande höghastighetståg till sin huvudstad. Pengarna flödar. Viljan finns, det hela är helt politiskt styrt, upp med näven, vi ska ha! Klart vi ska, har de så ska vi också och då kan inga små berg (som de Kastilianska skiljebergen) stå ivägen.
Snart släpper våra politiker den nya infrastrukturpropositionen. Vad ska vi ha?
Av: Karl Rüter
En inte alltför vågad gissning är väl att regeringen tycker att vi skall ha mera vägar. Anders Borg har ju påpekat att över 90% av trafiken går på väg så ”därför skall vi bygga väg”. Fantastisk logik…
Och samtidigt fortsätter järnväg att med stor marginal överträffa SITA’s prognoser medan utvecklingen av vägtrafik och flyg ligger under prognoserna…
I Sverige bedrivs också regional lobbying ganska hårt när det gäller infrastruktur, se bara på Skåne som skriker om E22:ans utbyggnad med jämna mellanrum och då anger som argument att ”men andra har ju fått…”.
Jag undrar samtidigt hur mycket av Spaniens utbyggnad som finansieras av EU-pengar, Spanien var väl för inte så länge sen (och är väl till viss del även nu) ett, EU-relativt sett, fattigt land? Kanske Sverige också kan få EU-pengar, vår geografiska position kräver ju faktiskt bra järnväg söderut mot kontinenten.
Visst har vi lobby i Sverige också. Att E22an byggs ut nu är väl ett bevis på det, de har väl lobbat för Borg och Torstensson, precis som Anders Gardebring säger. Det blir väg för hela slanten.
Men i fallet Spanien kan jag tycka det handlar om något mer än bara en kraftfull lobbyverksamhet. Oavsett vad man tycker om utgången har de ju ett driv och en vilja som flyttar berg, såattsäga…
Sen är ju svensk väglobby lite mer högljudd än dito järnvägslobbyn, eller är det kanske för att den är lite gällare i tonen?
Spanien är numera nettobetalare till EU. ”Skolbilden” av Spanien som ett fattigt land behöver kraftigt revideras.
Sverige borde definitivt äska pengar från EU.
Vad gäller järnvägslobbyn så behöver den bli kaxigare och involvera näringslivet mer. Det är väl på gång så smått, men mer behöver definitivt göras. Regeringen verkar ju helt insomnad i de här frågorna… Vilket för övrigt den förra också var.
Men det pinsamma är väl ändå att detta inte är självsanerande. Mer väg genererar mer trafik samtidigt som tågtrafiken ökar men är på bristningsgränsen. På bristningsgränsen inte bara fysiskt med spår och tåg utan även organisatoriskt. Som vanligt fattar alla utom dom som tar beslut.
..kanske man skulle satsa ytterligare på inrikesflyg…det är ju billigt nu.
man borde toppa det hela med spårtaxi. Visst skulle det bli fint, i den bästa av världar