När ska poletten trilla ner?

Fehmarn-Bält bron ska byggas!

Det är ju kul, förutom för lastbilschaufförer som nu får ännu mindre naturlig vila på sin väg till och från kontinenten och de nordiska länderna. MEN varför blir det återigen bilarna som får första tjing? Det blir alltså fyrfilig motorväg, men bara dubbelspår för järnvägen. Lite längre norrut, på en bro mellan Danmark och Sverige, råder redan idag en lätt ansträngt läge med högt utnyttjande av de TVÅ spåren som går över bron. Mellan Danmark och Tyskland borde man kunna förvänta sig ett minst lika stort resandeutbyte samtidigt som godsvolymerna här borde vara avsevärt större. Synd på en sån fin bro..

Av: Henrik Bertheden

Annonser

7 kommentarer

Filed under politik, samhällsplanering, tåg, vägar

7 responses to “När ska poletten trilla ner?

  1. Det är trist men egentligen kanske vi skall vara glada att det finns järnväg med i planerna överhuvudtaget. För 25 år sedan hade bron byggts enbart efter bilismen. Å andra sidan för 100 år sedan….jag skulle vilja säga att det var bättre förr, men sen kom jag på att då fanns ju inte internet.

  2. karlr

    Är det inte där som den tänkta Europakorridoren ska dras? Ska höghastighetstågen dela två spår tillsammans med godstrafiken? Vilka marginaler de får ha…

    Ok att det inte är lika mycket arbetspendling över det sundet som det svensk-danska men det känns inte så lyckat ändå, eller?

  3. Europakorridoren ska gå där är det tänkt ja. Kan man ju fundera på hur det går ihop sig med långsamtgående godståg…

    Robert: Visst du har en poäng. Men på 25 år, och med den omvärldssituation som finns idag, ska det rimligen vara skillnad, helst större än vad det är idag.

  4. karlr

    banverket har i sin höghastighetsutredning kommit fram till att ”…Europabanan är av mycket hög strategisk betydelse för transportsystemet i hela Sverige…”. Kan man inte tänka sig något slags samarbete där Sverige också går in och betalar sin del av kakan. Vinstdelningsmässigt är inte detta mer än rimligt.

    kolla länk här
    http://www.banverket.se/sv/Amnen/Pressrum/Nyhetsarkiv/2008/Augusti/Affarsmassiga-forutsatttningar-for-hoghastighetstag.aspx

  5. karlr

    det kan tyckas lite konstigt/roligt att banverket satsar på Europakorridoren utan att ha förankrat ett stabilt flöde i den här getingmidjan.

    Vi plöjer ner X antal miljarder i vår del av banan och sen blir Europakorridoren inte operativ mer än till Rödby…

  6. Ja, visst är det intressant…
    Danmark vill ju inte ha en tunnel mellan Helsingör – Helsingborg, något som Europakorridoren i högsta grad är beroende av..

  7. karlr

    Den är ju det.
    Jag hörde (varifrån?vetej) att det är danskarna som ska finansiera FehrmanBält till 80%. Tyskarna drog sig först ur helt men ändrade sig när danskarna stod på sig och sa att isf bygger vi den själva. Kanske man kan göra HH-dealen på motsv vis…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s