Europavägar

När jag var liten (sisådär 1993) satt jag en del och glodde i bilatlaser. Jag uppehöll mig ofta på uppslag över Norrland, undrandes över det faktum att så tomma kartor innehöll vägar med ett E innan numret. Europavägar, trodde jag, innebar fyra filer fulla av SAAB 9000 och OK-mackar vid varje trafikplats. Jag undersökte mysteriet och fann att ett E inte verkade garantera någonting. Jag blev faktiskt besviken över att länsväg 222 i Stockholm var en motorväg och att exempelvis E14 inte var det.

Norrland kanske ska få ta del av en ny europaväg. E16 skall – i den bästa av ängslig regionalpolitiks världar – gå från Oslo till Gävle via bland annat Borlänge och Falun. Gefle Dagblad skriver att Vägverket ska ”granska vad som krävs för att klassa sträckan som Europaväg”. Grabbarna på verket kanske också borde kolla om de gamla klassikerna E14, E12 och E10 fortfarande uppfyller kraven. 11-åringen i mig misstänker att så inte är fallet.

Av: David Lindelöw

11 kommentarer

Filed under bilism, glesbygd, trafik, vägar

11 responses to “Europavägar

  1. henrik betongelit

    E22? E6 får ju lite nya körfält nu iaf, äntligen!

  2. David Lindelöw

    Äntligen ja! Jag har ju själv misstänkt att det är det som Öresundsregionen behöver, när jag utanför Glumsöv bränner gummi med min Subaru från 88.

  3. karlr

    E22. har inte den en 30-sträcka förbi en byskola någonstans i närheten av gränsen mellan Blekinge och Småland? Plus sträckan förbi Norje. Där går det inte europavägssnabbt iaf… Spännande att få reda på kriterierna som gäller.

  4. oskar

    Nja, Norrland vet jag inte, Gävleborg tillhör visserligen Norrland men detta rör sig om en begränsad del av sträckan.

    För övrigt antar jag att skribenten liksom undertecknad tillhör kategorin kartbarn som kännetecknas av ett sjukligt intresse under barndomen att läsa atlaser. I mina äldre syskons skolatlaser var varje tätort med stadsrättigheter märkta med rött vilket har bidragit till den värdefulla kunskapen om att Sävsjö, Skänninge och Sölvesborg minsann är städer men inte Finspång, Mora och Årjäng.

  5. Malin Persson

    Det första som poppar upp i skallen på mig när jag läser ditt inlägg David är just – E22. Tydligen var jag inte ensam om detta. E:et framför 22 känns ibland som ett hån mot hela den svenska infrastrukturen kan jag tycka. När jag kör på den (vilket jag ofta gör då den numera på sätt och vis utgör en del av min arbetsplats) sitter jag ofta och funderar över om jag inte borde skrivit mitt testamente innan jag gav mig i kast med den. Och varje gång jag parkerat bilen på säkert ställe och klarat mig levande från E22:an är jag lika förundrad.
    Trodde aldrig i mitt liv jag skulle sitta och tycka att en väg borde byggas ut, men i E22:ans fall gör jag det. Egentligen tycker jag alla bilar borde skrotas eller byggas om till elhybrider eller liknande miljöhjältar men går inte det så får det bli plan B. If you can´t beat them – join them så att säga…

  6. Henrik Vernersson

    Malin Persson:
    ”Trodde aldrig i mitt liv jag skulle sitta och tycka att en väg borde byggas ut, men i E22:ans fall gör jag det.”
    Det känns som ett vanligt svenskt fenomen, det är en sorts dubbelmoral…hehe.
    Jag är generellt positivt inställd till förbättringar och utveckling av infrastruktur.

  7. Linda

    Åhh, jag blir så aarg! som kommentar på vad David länkade till ovan.
    Är det här förresten samma område som det finns en reklambroschyr för i SJ-tidningen Kupé?

    Detta påminner mig om Biblioteksgatan i Stockholm, där butikerna för några år sedan ville ha beväpnade vakter i varje butiksentré för att ge det hela en ”mera exklusiv känsla”. Hallå! Hur tänker de? Det är ju sjukt att vilja visa upp att det man har råd att köpa kostar så mycket att det krävs AK5:or för att vakta – och att ha vakter bara för syns skull. Jag tror inte det blev något av förslaget? hoppas jag.

    Jag har själv bott i lyxområden där jag från mitt rum kunnat se de vakter som ska beskydda mig dygnet runt. Det här var utomlands (där varje butik vi handlade i faktiskt hade minst en vakt med Ak5:a). Många av minna vänner bodde i så kallade condominios med hög mur och bevakning runt hela området. Innanför var det tryggt, men längre än fem meter bort gick jag aldrig själv, även som femtonåring. Det var inte så roligt, och framförallt väldigt hämmande vilket gjorde att jag var rädd för att röra mig ute själv när vi återvände till Sverige. Lever man instängt förstärks rädslan för omvärden. Tror vi verkligen att det är vad vi behöver i Malmö?

    Exempel Costa Rica som för tjugo år sedan med ett väl fungerande socialförsäkringssystem var en oas av trygghet och välorganisation bland övriga länder i centralamerika. Men rädslan spreds, och alla samhällsklasser ghettofierade sig. Den positiva sammhällsutvecklingen sket sig helt och hållet och nu är Costa Rica inte mycket bättre än sina grannar. Det var rädslan i sig som bar skulden, inte det faktiska våldet. Rädslan ledde till att samhället segregerades allt mer vilket i sin tur förstärker klasskillnaderna och där blir våldet oundvikligt.

    Ibland får jag för mig att man, framför allt om man vill bo på landet, borde samla ihop alla vettiga människor att bo på en plats så man slipper resten. Kruxet är att bara att inskränkthet kommer på köpet, så det blir samma resonemang som rasisten som vill flytta till ett annat land där det inte finns några invandrare.

    Förreseten blir det helt absurt gränsande komiskt på slutet av artikeln när vd:n bara ”Det här är smart och miljövänligt” – vad då miljövänligt, varför? Som vanligt en kommentar utan argument att slänga in och som ska rättfärdiga allt. [Red], men det vore spännande att veta mer om miljöaspekterna för Victoria Park (t ex exploateringsavtalet Annetorp – Malmö kommun) – lästips någon?

  8. Linda

    Hej!
    Med moderatorer på kommentarerna kan man kosta på sig att ta ut svängarna – eller nej, det kan man inte!! Jag tror att jag i mitt extremlånga inlägg förut var alltför icke-pk och skrev ngt om hänsynslösa verklighetsfrånvända innvånare. Därför vill jag akutredigera genom attt stryka ”… [red]” och sen får det fortsätta.

    Förlåt. Tack. Hyllar bloggen.

  9. karlr

    –> Linda

    klippt lite i din kommentar, som du ville. Bättre nu? nice att du gillar bloggen.

    Jag har också för mig att jag sett reklam om spektaklet i Kupé. (rätt målgrupp där???)

    hela victoria parkgrejen känns sorglig tycker jag. Dessutom det där med miljövänligt, kanske för att man vattnar de stora gräsytorna mer effektivt än om man delat upp det till var för sig?, äh, man kanske kan göra en dokusåpa av stället? Hade kanske varit ngt.

    Fortsätt gärna kommentera, det går ju att ändra iefterhand ju…
    …så ska vi fortsätta producera inlägg.

  10. Johan

    Angående E22: Under Almedalsveckan nämndes faktiskt E22 som ett exempel på en viktig infrastruktursatsning av finansministern! Kanske man snart slipper flaskhalsarna och 2+1-vägarna!

Kommentera

