Klart grabben ska ha en Celsing!

Johan Celsing är det ”nya” (jaja, han är ju redan klart etablerad) namnet som kanske kan bryta Gert Wingårdhs monopol som den ende store svenska Arkitekten. Detta är den tanke som slår mig efter att ha läst Peder Altons översvallande recension i DN. Medan jag egentligen inte har något rakt emot Gert Wingårdhs arbeten har han kommit att få en osund ställning som ”den enda allmänt kända svenska arkitekten”, något Betongelit tidigare skrivit om (”Klart grabben ska ha en Wingårdh”). Detta kommer förhoppningsvis leda till större diversitet i den svenska prestige- (och vardags- !) arkitekturen, i synnerhet som Celsing inte drar sig för att ge sig in i samhällsdebatten med konstruktiva förslag, som höghusen på Norra Fäladen i Lund. Mig veterligen har inte Wingårdh använt sin position till den här sortens debatterande, trots att han om någon skulle vara i position att påverka. Vad tror ni: Är Celsing den ”nye” Wingårdh (i betydelsen position och inflytande)?

Av: Jonas Westin

2 kommentarer

Filed under arkitektsmak, arkitektur

2 responses to “Klart grabben ska ha en Celsing!

  1. H

    Haha. Celsing som den nye wingårdh! Knappast, de har ju hållt på nästan lika länge idag – Celsing o Wingårdh. Och Celsing har ju alltid varit lite mer pretensiös väldigt mycket finarkitektur. När Celsing ger sig in i debatten och kallar sig debattör finns det bara ett skäl – han söker en professur. Annars är han knäpptyst. Celsing är knappast medioker eller dålig men inte heller någon superstar. En vanlig svensk arkitekt, med ovanligt mycket arkitektur i namnet.

  2. Jonas

    Jag har aldrig påstått att Celsing skulle komma ”från ingenstans”. Det jag vill ha sagt är att det behövs fler arkitekter som är ”allmänt kända”, dvs. utanför den egna (navelskådande) kåren, och tror att Celsing kanske skulle kunna bli en av dem. Professursskiten ger jag mig inte in på, men han har iaf. gått ut och markerat sin ståndpunkt med ett konkret förslag för förändring (med ideologiskt innehåll), det har jag inte sett någon annan göra.

Kommentera

