SJ Regional med annan innebörd

I dagarna släppte Skånetrafiken ”Tågstrategi 2037” på remiss. I den står bland annat att läsa om en strålande framtid för Skånes kollektivtrafik på räls. Nya pågatågsstationer ska invigas och längre sträckor ska trafikeras av de lila tågen. Några av förslagen erbjuder pågatågssträckningar till Halmstad och Karlskrona. Här någonstans börjar jag fundera. Dessa nya sträckningar i kombination med länstrafikbolagens nyligen erövrade trafikeringsrätt på Västkustbanan och Södra stambanan upp till Alvesta gör att Skånetrafiken mer och mer börjar likna SJ i sina unga år. Då förstatligades privata järnvägar runt om i landet för att få ett sammanhängande nät med endast en operatör. Frågan är om inte detta håller på att hända igen, fast denna gång tar länstrafikbolagen över SJ:s trafik. Kanske skulle SJ delats upp regionalt istället för som nu ett enda affärsverk. SJ Skåne någon? Detta i kombination med ett SJ Sverige som tar hand om X2000 och Intercitytrafiken?

Blir biljett- och bokningssystem verkligen smidigare av att flera länstrafikbolag nu ska trafikera rutter som SJ AB förr gjorde i ensam majestät? Sammanlagt är det fyra länstrafikbolag som kommer trafikera de aktuella sträckorna från 1 januari 2009 (Västtrafik, Hallandstrafiken, Skånetrafiken samt Länstrafiken i Kronoberg).

Hittade då det här, vilket i till viss del stillade mina farhågor. Men ”Tågstrategi 2037” är ändock spännande. Läs den och ha samtidigt i åtanke att vi i Sverige för 20-25 år sen aktivt propsade på en nedläggning av många järnvägssträckningar, bland annat Malmö – Lund…

Av: Henrik Bertheden

Annonser

9 kommentarer

Filed under infrastruktur, järnväg, kollektivtrafik, regionförstoring, samhällsplanering, ständigt denna vessla, tåg

9 responses to “SJ Regional med annan innebörd

  1. Jonas

    ”Blir biljett- och bokningssystem verkligen smidigare av att flera länstrafikbolag nu ska trafikera rutter som SJ AB förr gjorde i ensam majestät?”

    Vi är ju i dagsläget beredda att gå till olika buss/flyg-bolag för att kolla priser och jämföra biljetter. En viktigt kvalitativ skillnad är dock om man inte längre kan köpa hela sin tågresa hos samma försäljare; tänk dig att man skulle behöva köpa biljett med Skånetrafiken, Vättertåg, Östgötatrafiken, Länstrafiken Sörmland och SL för att kunna åka till stockholm!?

    Det coolaste skulle ju vara om man tog bort SJ:s monopol på Malmö-Gbg-Sthlm (som iallafall ledde till BK Tågs konkurs) och nån idiotentreprenör (Johan Staël von Holstein?) drog igång en lågpriståglinje, ”RyanTåg”.

  2. Ryantåg är ju om inte annat ett grymt firmanamn….

    Tyvärr är det väl svårt att få den konkurrensen på spåren(utrymme osv..) men det hade nog behövts flera gånger.
    Som det är nu (om jag inte helt missuppfattat) kör SJ det som de anser vara lönsamt och lämnar resten till fri upphandling av Rikstrafiken.

  3. Ville bara säga att jag verkligen uppskattar den här bloggen! Alltid spännande poster./VS

  4. karlr

    som en del av Betongelit säger jag Tack!

    I artikeln från sydsvenskan så vill regionalbolagen ha förstaklass och grejer. Det låter som de iaf har anammat grejen med SJ regional, åtminstone på det sättet. Man kan nästan höra hur bankdirektör Egron Enberg utbrista något i stil med ”Tänk vad skönt att kunna pendla förstaklass i rälsbussen mellan Växjö och Halmstad, med platsbiljett och allt…”

    i mina öron låter det som de är lite fel på det.

  5. @vänstra stranden: tack! kul att höra att du gillar våra inlägg

    @karlr: Visst är det bull med förstaklass, tågen är proppfulla men i förstaklass råder lugnet med 2 passagerare…

    Men de har en poäng när de vill skapa bekvämare avdelningar på Öresundstågen (X31 för tågnördar). Åka Malmö – Göteborg ska inte behöva vara så obekvämt som det är idag.

  6. Thomas Nilsson

    Fast den stora skillnaden här är ju att Skånetrafiken (och de övriga länstrafikbolagen) inte är en operatör, vilket SJ är. Skånetrafiken upphandlar trafiken på alla sina linjer, så att privata bolag som Arriva kan köra på dem. På så sätt kan ju Skånetrafiken jämföras med Rikstrafiken, snarare än med SJ.

    Sen borde ju ALL biljettförsäljning ske gemensamt, oavsett om det är Skånetrafiken, Västtrafiken eller Rikstrafiken med SJ och/eller privata entreprenörer som står för själva trafiken. Det var ju delvis det som knäckte BK tåg Malmö-Göteborg; biljetthanteringen utgick från att det var SJ som trafikerade linjerna. Som tur är behöver man inte gå till de olika operatörerna (Connex, Arriva, SJ, Bergkvara etc) när man köper biljetter inom Skåne.

  7. Man kan ju köpa resplusbiljett idag. Pågatåg från Ystad, X2000 till Göteborg och sen ingår spårvägen också. Allt på en biljett. Så totalt dystopiskt behöver det inte bli. Men jag delar fullt eran skepsis mot att låta Skånetrafiken äta så mycket steroider.

  8. @erik: Resplus är bra, men jag vet inte om det är så upplyft som det borde vara. Det enda jag sett av resplus är gamla dammiga affischer på stationerna. Dessa affischer ser ut att härstamma från åren då tjernobyl fortfarande fungerade. Kanske borde Respluskonceptet få en rejäl upplyftning?

  9. Henrik, vad du observerar är att Resplus är transparent. Det är ingen bugg, det är en feature. Bokar man en biljett via SJ så är det alltid Resplus om resan innehåller en sträcka med lokaltrafik. Testa på SJs hemsida och skriv in namnet på närmaste spårvägshållplats, t-bana eller pendeltågstation. Det går geschwindt och allt kommer på en biljett. Det funkar med många busshållplatser också.

    Det finns reklam om det i alla tidtabeller. Sen har det funnits reklamfilmer på TV, fast på den tiden hette det Tågplus.

    Kanske dags för en ny kampanj nu när det är Al Gore och nobelpriset och sånt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s