Villamattor och kommunslogans

En knippe nya regler har trätt i kraft i och med årskiftet som var. Fastighetsskatten slopas ju, istället fås en kommunal avgift. Alltså hamnar fastighetsavgiften direkt i kommunens kassa istället för att ta vägen om staten. De kommuner som får mindre pengar än tidigare erhåller mellanskillnaden från staten tills vidare.

Meningen är att kommunerna ska få se hur mycket pengar som kommer från fastighetsbeståndet på orten samt att genom detta få incitament att göra just sin kommun mer attraktiv för företagande och boende. Kan det resultera i fler innovativa slogans månne?

Jag tror att vi kan riskera mer tävlan om att få folk att dagpendla från sin kranskommun (om ens krans) till sitt arbete i regioncentrum. Istället för att kommunen satsar på egen hållbart utvecklad stad, är man noga med att påpeka hur nära det är till nästa, något större stad. Kampanjen Swooosch från Gävle är ett exempel.

Min farhåga är att vi kommer få en jippofierande PR-avdelning i varje kommun som vill sätta sitt Klondike av obebyggda villatomter på sverigekartan. Men en kommun är inte ett företag. Lägg pengarna på folk som bor i kommunen istället för reklam till andra.

Av: Karl Rüter

Advertisements

8 kommentarer

Filed under fastighetsavgift, samhällsplanering

8 responses to “Villamattor och kommunslogans

  1. David Lindelöw

    Roligt att Gävle kommun vill poängtera att det är 90 min med bil till Sthlm och inte 1,5 timmar. (För övrigt så stämmer tydligen inte tiden 90 min.)

  2. Malin Nilsson

    En stad som redan satsar stenhårt på detta är Trollhättan. Trots ett stolt förflutet som industristad verkar Trollhättan nu ha gett upp hoppet om att strukturomvandlas och infogar sig i ledet av kranskommuner till Göteborg (knappast krans). Under hösten har Göteborgs spårvagnar täckts av gröna skyltar med texten ”Om tre år blir ….50 min kortare” vilket syftar till att det inom några år kommer att ta 30 min att åka sträckan Göteborg-Trollhättan. Detta till följd av att man bygger en ny fyrfältsväg samt dubbelspår. Man ser till så att det går att ”..kombinera Trollhättans sköna utbud med Göteborgs arbetsmarknad.” Förutom att kampanjen är otroligt oestetisk och att man använder ordet ”sköna” för att beskriva Trollhättans utbud (av vad?) så känns det inte särskilt hållbar utveckling att skryta om en fyrfältsväg.

  3. David Lindelöw

    Det Malin beskriver blir nog allt vanligare i regionförstoringsiverns kölvatten. Och vad är det med små och medelstora kommuner och deras reklamkampanjer? Det är säkert en svindyr kampanj.

  4. karlr

    Kan lätt bli det iaf. Ok att kommunerna lägger upp kampanjer för det, det kan de väl göra om de känner att det nu är så viktigt, även fast de gärna skyltar med motsatt ståndpunkt också, bla genom införandet av ISOcertifiering och Agenda21or lite överallt… (KRAVmärkt choklad på alla möten, och kranvatten istället för bubblande)

    Men framförallt är det kasst att staten Staten bygger in ett system som främjar detta istället för att hålla sig neutralt.

  5. Stadsbyggaren

    Pinsamt hur det resoneras runt om i landet. Slogans är så larvigt att man får skämmas. Låt kvaliten synas i estetiken och sätt kommunen på kartan genom att ge intryck av en god bebyggd miljö. Sen är det än mer pinsamt att det anses acceptabelt att använda 1,5 timmar med bil som rimligt pendlingsavstånd. Är det ok att flygpendla i 1,5 timmar också då om pengar är utan betydelse? Regionförstoringen i Sverige saknar verklighetsanknytning.

  6. Lasse

    Höhö…. sanningen är nog att regionsförstoringen är väldigt verklighetsförankrad på sätt och vis. Kranskommunerna ser ju att trycket stiger på dem från storstadens utflyttare. Och det är ju en konsekvens av att storstadspolitikerna har misslyckats med att skaka fram hyfsat billigt och hyfsat centralt boende i sin stad. Det behövs ett nytt paradigm, förtätning bör tas på ett större allvar.

  7. Stadsbyggaren

    Ja, täta till staden det skulle alla vinna på. Men någon nyhet är det inte. Det har snackats om förtätning under en lång tid samtidigt som städerna sträcker ut sig och pendlingsavstånden ökar. Jag tror att det är först när transporterna når en tillräckligt hög nivå som förtätningen kommer tas på riktigt allvar.

  8. ”when in europe – don’t miss skurup”

    Vem har störst region nu va? va?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s