Tunnelseende

Tunneln genom Hallandsåsen får finbesök av trafikpolitiker, och man har börjat fundera på att lägga ner projektet (artikel i Sydsvenskan). Det håller på att bli för dyrt alltså. Dock, det kanske blir ännu dyrare att lägga ner, det är det som ska undersökas.

Anders Borg som intervjuas i artikeln menar att 70 procent av statens trafikinvesteringar bör gå till vägar och 30 procent till järnväg, med motiveringen att en väg är fyra-fem ggr så viktigt som en järnväg. Lite surt kan man ju undra hur de har kommit fram till den prioriteringen? Att vi sen, enligt samme Borg, har överinvesterat i järnväg i det här landet, kan man ju fundera på om man vill. Kanske borde be Borg att hälsa på kollegan Carlgren, som bland annat pysslar med hållbar utveckling. (Det här har Ljungberg hunnit skriva om 8 nov.)

Ur båtnadsperspektivet (samhällsekonomisk lönsamhet) som Borg borde ha koll på, skulle vi kunna lagstifta om Expropriationslagstiftningen (ExL) även ska gälla mellan sakägarna staten och valfri kommun. I nuläget gäller det enbart mellan myndighet och enskild. Hade man haft denna möjlighet hade man alltså kunnat lägga fyrspår förbi Burlöv (ständigt denna vessla) med en mycket högre vinst för samhället, än nuläget som nedgrävd, och mer pengar hade blivit över till andra järnvägsprojekt, eller andra projekt för den delen…

Av: Karl Rüter

Annonser

2 kommentarer

Filed under järnväg, politik, samhällsplanering, ständigt denna vessla

2 responses to “Tunnelseende

  1. Med tanke på hur länge getingmidjan i Stockholm har funnits så måste man ju fundera på vad Borg menar när han säger att vi överinvesterat i järnväg..
    Men det är klart, att dra igång Botniabanan innan citytunneln var kanske inte ett jättesmart beslut dock.

  2. karlr

    herr Borg kanske åker statlig BMW mest, sällan så att getingmidjan upplevs då?

    nja, håller med om det, på sätt och vis. Botniabanan blev pilotprojekt när man hade lagstiftat om nya miljöbalken. Ledde till att eftersom man inte hade någon praxis att gå efter så fick man testa allt, det hade varit mkt bättre om man hade kört några mindre liknande projekt först, så man hade lite koll innan Botnia. Alltså hade man inte kunnat dra igång cititunneln heller först.

    Hade man kört de små projekten först hade Botnia gått både snabbare och blivit betydligt billigare än vad det är idag.

    Jag saknar detta övergripande, det skulle ha kunnat förutsetts, och troligen så gjordes det också, men varför kom det då inte till ytan förrän efter? maktskifte kanske….

    hepp, det blev kanske lite längre än tänkt…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s