Kreativt kollektiv

Jag trodde inte att arkitekter var lika Richard Florida-avgudande som kommuner, men jag hade kanske fel. Camilla Andersson kopplar på Aftonbladet Debatt samman creative class-resonemanget med Köpenhamns vågade byggnadssatsningar. Jag hoppas verkligen att den danska huvudstaden har andra visioner än kollektivhus för konststudenter.

Men så länge alla (läs: arkitekter, politiker & företag) stenhårt tror på den kreativa klassen gynnas nog de 40 procent av Sveriges befolkning som tillhör den. Samförstånd equals framgång. Men de resterande 5 496 000, vem bygger då för dem?

Jag längtar efter andra planeringsdogmer än the creative class, urban sprawl och regionförstoring.

Av: David Lindelöw

5 kommentarer

Filed under allmännyttan, arkitektur, Danmark, samhällsplanering, The creative class

5 responses to “Kreativt kollektiv

  1. karlr

    nä, den artikeln var mossig. Kunde lika gärna varit Corbu som ville jämna stockholm med marken, 40 år sen…

  2. Jonas

    Men alltså, måste inte vi och framförallt arkitekturen ställa oss över ”creative class”-diskursen? För övrigt har jag svårt att tro att 40% av Sveriges befolkning skulle tillhöra ”the creative class”. Hela CC-grejen är 90-tals-mög, ett fossil från en tid när människor faktiskt lyssnade på vad Johan Staël von Holstein sade.

  3. karlr

    dina förti % är inte mina förti % såattsäga…

    nä, lite allvarligare, när blir man kreativ nog för att vara med?

    jag vill inte vara med i en förening som vill ha mig med, då kan den ju liksom inte vara vettig… (som ngn sa)

  4. Du skriver:
    ”Men de resterande 5 496 000, vem bygger då för dem?”

    Hur det nu än må vara med den saken om det är 40% eller vad.. Men alla byggnader idag byggs ju för just de resterande 5 496 000… Så varför inte bygga några för resten?

  5. David Lindelöw

    Anders: Om 40 procent stämmer så räknas nog ett antal grupper in, som det idag byggs för. Alla dessa inräknade grupper kan väl knappast vara utestängda från bostadsmarknaden?

Kommentera

