Dansk lag

Det är inte bara Burlövs kommun eller några kor som kan försena ett infrastrukturprojekt. Planprocessen som föregår byggande av en väg eller en järnväg tar flera år i anspråk, man ska vänta på överklagningar, tillstånd osv. Demokrati kallas det visst.

Den lösning som diskuterats mest de senaste åren torde vara PPP, samfinansiering av infrastruktur mellan offentliga och privata aktörer. Om pengarna kommer från flera håll sägs processen snabbas på.

Nästa diskussionsämne kanske blir de danska anläggningslagarna, som innebär att en lag instiftas för ett specifikt byggprojekt. Tunnelbaneringen i Köpenhamn har fått en sådan egen lag. Fördelen är att processen innan byggstart kan skyndas på, mycket beroende på att möjligheten att överklaga minskar. De två moderaterna Sten Nordin och Lisbeth Grönfeldt Bergman motionerade nyligen till riksdagen om införandet av anläggningslagar i Sverige.

Enligt Stockholms Handelskammare, som utrett frågan, skulle en modell med anläggningslagar i själva verket ge en mer demokratisk arbetsgång, eftersom majoriteten då inte skulle hotas av särintressen. Haken med resonemanget är väl att det oftast är särintressen som bor i de drabbade områdena.

Smaka på en eventuell framtid: Citybanebalken? Lagen om ombyggnad av E22 till motorväg? Lagen om Nässjös långsamma död?

Av: David Lindelöw

Annonser

4 kommentarer

Filed under Banverket, Danmark, infrastruktur, politik, PPP, samhällsplanering, vägar, Vägverket

4 responses to “Dansk lag

  1. Jonas

    Är då Stockholms handelskammare mer demokratiska än andra eftersom de har bättre möjligheter att utöva inflytande och ”agera majoritet” än de som bor på den blivande motorvägen? Skämt åsido är det möjligt att de har en poäng men det att ”gå runt minoriteter” ställer också större krav på regionplaneringen så att kommunerna får möjlighet att agera utifrån framtida infrastruktursatsningar (så att det inte blir som i ”Burlöv och järnvägen”).

  2. karlr

    PBL håller på att omarbetas i nuläget, kanske får in en öppning där? (se http://www.regeringen.se/sb/d/8906)

    där tas bland annat upp de större kraven på regionplanering som Jonas efterfrågar. På länsstyrelsenivå.

    Ett annat sätt att snabba på processen är att ha mer framförhållning. Ett delsteg vore att slå ihop transportverken, iaf VV och banverket. Men det kanske är en diskussion för sig.

  3. Vill ni ha Autoban,med magneter under bilen,utan däck.tll era bilar.Som ny Lag 1 moment § 2

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s