Under den livliga diskussionen om parkeringsnorm här på Betongelit så nämndes Västra hamnens dito. Området byggdes med 1,1 parkeringsplatser per hushåll – dock äger många boende idag 2 bilar. Var ska stackarna ställa sina bilar?
Efter en promenad i Västra hamnen med omnejd har jag löst problemet. På andra sidan Turning Torso finns inte mindre än tre enorma parkeringsytor, lika stora som två Bo01 (se bild ovan, B01 till vänster). Landskapets utseende kan man nog skylla på Malmömässan, den stora svarta byggnaden på bilden. Det finns tydligen mer än 3000 platser, så alla de dagar då det inte är mässa finns det pinsamt stora möjligheter att ställa helgbilen.
Av: David Lindelöw
might be the solution, skulle vara intressant att se malmömässan tömma alla helgbilar därifrån när en mässa väl drar igång…
Min grusplan! Weee!
Jag undrar hur framtiden ser ut för malmömässan. Lite roligt är det för övrigt att man vill bygga så småskaligt på västra hamnen, och så har man den där klossen jämte. Vi får se. Kanske kommer de små knattarna äta upp Gulliver i framtiden. Eller omstyla honom.
Det är ju bevisligen ett ”problem” att västra hamnen i någon mån fortfarande är ett levande industriområde. Titta här.
Visst är Malmömässan en koloss, det är ju en f.d. bilfabrik…Men jag har svårt att se varför det är fel att blanda skalorna. Dessutom gör en mässhall området mer levande och heterogent, det kan aldrig vara negativt. En idé om en mer flexibel parkeringslösning vid Mässområdet låter däremot inte så dumt. Har själv försökt ställa bilen där en helg och problemet är väl att avgiften då var lika hög som under en mässa.
Hedén:
Att p-avgiften är lika hög som under mässan är väl inget problem?
Ju mer plats som ges till bilarna, ju fler blir de ju. Även om man förstår att de som köpt bostadsrätt med havsutsikt vill kunna känna sig trygga i sina metallkapslar när de passerar Kockums arbetare….
Tror inte Malmömässan bidrar med så mycket heterogenitet, känns snarare som en barriär att ta sig förbi ut mot bo01. Men för att koppla till den Abnorma Pnormen hade Ljungberg ändå en poäng, folk har bilar (de facto), och tvingar vi dem att ställa bilarna på gatan så måste de flyttas varje dygn –> ökad biltrafik.
Tricket är kanske att inte köra det så förbannat lokalt som det här området ändå är, höj vägavgifterna istället kanske. Punktskatt, de luxe
I am always searching for new informations in the internet about this theme. Thanks!!