Betong (en mellandag)

Ok. Just nu har jag inget speciellt att framföra men jag tänkte bara dela med mig av några saker: Betongelit (eller iallafall delar av oss, se inlägget nedanför ;-)) gillar ju betong. Den allmänna åsikten man ofta stöter på är att betong är monotont och livlöst, jfr. ”betongförort”. Själv tycker jag att betong är ett snyggt och levande material med en fantastisk förmåga att variera sig med årstid och väder och att åldras på ett häftigt sätt. Därför häver jag upp en radda grejer du kanske inte visste att man kunde göra.

Starka i Kristianstad tillverkar bland annat prefabricerade betongelement. När jag besökte deras fabrik förra hösten hittade jag två fräscha nyheter som de utvecklat i samarbete med en lokal konstnär (som jag tyvärr glömt namnet på).

Tryckt betong

Bilden ovan visar en detalj av en ”soffa” i betong, där man tryckt på en tidning som ligger slängd i soffan. Mönstret ligger alltså i detta fall som färg utanpå betongen.

Etsad Betong

I det här fallet har man etsat mönstret med hjälp av retarderingsmedel och en stor schablon. Elementet (en vägg på ca 3×3 m) gjuts med den etsade sidan nedåt. Gjutformen har bestrukits med retarderingsmedel (se nedan) och sedan klätts in med en schablon där mönstret är utskuret. Retarderingsmedlet hindrar att betongen härdar där det är hål i schablonen, medan resten av elementet blir så pass starkt att väggen kan avformas. Sedan spolar man försiktigt bort betongen där retarderingsmedlet har verkat (bara några millimeter djupt) och mönstret träder fram. Mönstret är alltså etsat; ingen tryckfärg.

För ett tag sedan skrev Erik Berg om en liknande grej, som jag misstänker är gjord på samma sätt som etsningen ovan. Fast det här är ju ännu häftigare. Om allt går som planerat (?) kommer detta snart till en stad nära en del av er, say no more…

Slutligen: Sydsvenskan skriver om ljusgenomsläpplig betong. En viktig brasklapp dock: detta är inget att bygga hus av på våra breddgrader, även om tanken känns väldigt frestande. Oisolerad betong har isoleringsförmåga jämförbar med ett enkelglasfönster (Litracon skriver att man kan bygga in värmeisolering men något sådant projekt verkar inte vara genomfört).

Sydsvenskan har förresten en bostadskrönikör som efter den senaste byggskandalen i Skåne mest ägnar sig åt bredsidor mot modern husbyggnadsteknik. Man får erkänna att han har rätt i sak; att putsa på cellplast har visat sig vara en dålig idé. Man kan jämföra det med att måla med plastfärg: Om man skulle få ett helt tätt ytskikt och inte bygga in någon fukt skulle det fungera jättebra. Det är dock ungefär lika sannolikt som att Elvis landar i ett UFO på Turning Torso. Man får dock erkänna att byggnadsteknikens historia är full av missar, denna är absolut inte den första och antagligen inte den sista. Det enda man kunde önska sig för att undvika liknande händelser är väl fler fullskaleförsök från materialtillverkarnas sida; i detta fall är det nämligen frågan om en typlösning som  leverantörerna tillhandahållit.

Av: Jonas Westin

5 kommentarer

Filed under arkitektsmak, Lund, teknik

5 responses to “Betong (en mellandag)

  1. Off-topic: Mycket bra med bilder! Även om det är en grusplan utanför Malmö ni skriver om, är det alltid kul om man får en bild.

  2. För er som gillar grafisk betong: Kolla in Wallenberg-monumentet nästa gång ni är i Göteborg.

  3. karlr

    –> David: jag vet jag vet, gött att du inte tröttnar på att tjata på oss. ska bättra mig. (även fast det inte var jag som skrev det här inlägget)

  4. Det här får mig att tänka på den där nymodigheter på konditorier, att mankan få en tårta med ett foto tryckt på. Hade jag haft barn hade jag tryckt deras bilder på en betongbänk istället. De skulle säkert uppskatta det när de blev stora.

  5. Hej
    Det är jag som har gjort betongbilderna på er sida från Starka Betongindustrier i Kristianstad
    Texten är ingjuten i betongen och bilden på barnen är mikro-ritarder
    Vill ni se mer betong gå då in på min hemsida
    berglund-borjesson.se

Kommentera

