Abnorm P-norm

Halmstad har gjort en fördjupad översiktsplan (FÖP) för stadsdelen Söder, i samband med (eventuell) utbyggnad av vägnätet. Nu ligger söder på mer eller mindre gångavstånd från centrum. Bebyggelsen är tänkt att vara mestadels lägenheter, ska öppna mera mot Waterfrånten i staden. En förtätning om man så vill. De ska ha en komma fem (1,5) P-platser per lägenhet.

Blev något förbryllad när jag läste detta, hur motiveras det? Så kom jag ihåg en gammal artikel på Betongelit som tittade på samma fenomen på Bo01 i Malmö. Mycket riktigt, den gången handlar det om att Malmö inte räknar Bo01 som centrumnära och därmed medger för 1,1 p-platser per hushåll. Som i centrum annars är 0,8.

Men Halmstad är inte Malmö och Söder kommer definitivt inte bli Bo01. Så jag kollade runt med några andra städer av varierande storlek i Sverige. Malmö har 278 319 invånare, Uppsala 185 494, Borås 100 570, Örebro 129 482 och Halmstad 89 294 (SCB).

Parkeringsnormen ligger i princip mellan 0,8 –1,0 i de andra städerna (länkar B, H, M, U, Ö) motsvarande sträcka från centrumpunkten. Frågan kvarstår, hur motiverar Halmstad det här?

Om vi vill ha ett integrerat boende ska vi inte bygga för många P-platser, det fördyrar kåkarna man ska bo i. Dessutom tar de upp en massa yta, en bilplats snittar på kanske 12 kvadratmeter (gissningsvis). Gör viss skillnad med 0,8 eller 1,5 då. Den ytan borde man använda vettigare. Slå upp en korvmoj, så kan bilkulturen ändå göra sig påmind, om det är det de vill…

Av: Karl Rüter

Annonser

13 kommentarer

Filed under livsmiljö, parkering, parkeringsnorm, politik, samhällsplanering

13 responses to “Abnorm P-norm

  1. David Lindelöw

    Väldigt viktigt ämne det här, kanske till och med för viktigt för Betongelit.

    Man kan motivera den höga p-normen med att ju sämre stadskollektivtrafik en stad har, desto högre (läs: fegare) p-norm. Fler förväntas ha en eller två bilar då. Det är ju ingen ursäkt, men kanske ett semiargument alla fall?

  2. karlr

    Ånä, inget e så viktigt…(haha)

    Ja, så är det ju, men det var lite det jag ville komma åt. Men det kan ju inte vara det bärande argumentet. Hur går det ihop med miljökvalitetsmål för vilken stad som helst i nuläget…

  3. Bo01 har stora problem med att de som bor där inte har 0,8 bilar utan typ 2 per hushåll!

  4. karlr

    Höjer man parkeingsnormen ersätter man ett problem med ett annat. Kommunen sitter på ett maktmedel, och det är bra, tycker jag, att de använder P-normen som ett också.

    Och det är väl rimligt att det skapar problem, annars kunde man ju sänka P-normen ännu mer. Ett påtagligt sätt för att få folk att tänka om…
    Bussarna ut till Bo01 (linje 2 och 3) går ju inte direkt sällan heller, tvåan var sjunde minut dagtid.

    Men visst, här är vi ute på åsikter och inte ngt underbyggt med statistik.

  5. Jensa

    Man bör nog inte jämföra Halmstad, med t.ex Malmö eller Uppsala i detta avseende. I större städer finns oftast betydligt bättre underlag för kollektivtrafik samt mindre yta att bygga på. I Halmstad är inte ytan direkt ett problem(?), samt att staden är byggd på ett sådan sett att bra kollektivtrafik blir väldigt svårt att ordna i efterhand, få invånare och långa avstånd. Jag är ingen bilkramare, men under vissa omständigheter är bilen väldigt svår att ersätta. En rimligare lösning än att klämma in alla på bussar i alla sammanhang vore att från högre ort motivera folk köra mindre och energisnålare bilar, vilket i stortsett inte görs idag. Där kan enorma miljö- och energibesparingar göras med minimala krav på förändringar av folks beteendemönster.

  6. karlr

    te Jensa och andra
    Men däremot jämföra halmstad med Örebro och Borås borde gå bra. De andra två städerna är mer som ett tillägg.

    Det är ju knappast så att Halmstad skulle vara för litet för ett fungerande kollektivtrafiksystem. Ytan är ett problem eftersom ingen vill åka längre än nödvändigt till sina aktiviteter, eller?

    Du säger ju själv att bra kollektivtrafik är svårt att ordna i efterhand, jepp, och då ska man väl inte vid nybyggnation som det ändå rör sig om här till stor del, sprida ut parkeringsplatserna ytmässigt, borde minska antalet istället.

    Bilens svårighet att ersätta, well, inte behöver man 1,5 bil per hushåll för de ärenden som är svåra att fixa med kollektivtrafik. Det är snarare en inställning.

    Och beteendemöstren måste ändras, räcker inte bara med att folk kör Lupo 3L och Audi A2. Och det är som sagt där kommunen sitter på fanbärarposition, det är de som bestämmer riktningen.

    Sen har det ju också att göra med att lägenheterna blir dyrare ju mer yta de tar i anspråk, så vill man ha lite mer integration ska man kanske hålla ner P-platsantalet. En anledning till…

  7. Att kalla det aktuella FÖP:en för nybyggnation är inte helt korrekt då området har varit bebyggt innan och är helt ikringbyggt. Handlar snarare om en förtätning eller ”ändrad verksamhet”.

    Kollektivtrafik är inte mer eller mindre svårt att anlägga i efterhand, möjligtvis kostnadsmässigt. Ger man kollektivtrafiken en vettig prioritering i gaturummet och i transportdiskussionerna kan man komma en lång bit på väg.

  8. Jensa

    ->Kalle
    Med risk för att vara ut på hal is så ser väl inte Halmstad ut som Örebro riktigt. Problemet med Halmstad är inte litet invånarantal utan stor yta, eftersom folk vill bo vid havet har det blivit en avlång stad där det är väldigt långt från Fyllinge till Frösakull. Mycket villakvarter helt enkelt, parallell till USA och deras problem med kollektivtrafik? Titta på Örebro så har de en centrumkärna där staden sedan breder ut sig som en cirkel utifrån denna.

    Sedan att lägenheterna skulle bli så mycket dyrare för att du har 1,5 istället för 1,0(?) P-plats per lägenhet.. dvs gissningsvis 4kvm skillnad. Tror inte 4kvm asfalt utanför Halmstad är det du betalar för när du får slanta in nästan 2 mille för en ny 2:a.

    Sedan har du rätt i att man på lång sikt måste ändra folks beteende, men det är något som kan ta generationer, ingen idé att bygga bostäder idag som inte går att sälja bara för att statuera exempel. Byta bilpark kan du göra på 5-10 års sikt med rätt styrmedel och det kommer vara nog så svårt att få folk att acceptera att du inte behöver V70s för att köra till jobbet. Det parti som vill höja avgiften för bilar/bränsle blir i dagsläget inte omvalt – demokrati har sina brister. Bieffekt av mindre bilar skulle också bli att du kan ha mindre p-rutor…. bla bla bla….

  9. Jonas

    –>Jensa
    Halmstad är faktiskt ganska cirkelformat, med en avstickare längs kusten. Faktum är att det egentligen är ganska tacksamt med kollektivtrafik i en ”bandformad” stad – man lägger bara en linje längs hela stadens sträckning! Eftersom alla rörelser inom staden sker längs ungefär samma linje motiverar det också utbyggnad med spårtrafik (som har högre kapacitet).

    4 kvm/lägenhet (det BLIR mer, parkeringsplatsen är större och varje parkering ska kunna nås med bil) kan verka lite men tänk på att det är kanske 60 lägenheter per etablering = ytterligare 30 P-platser som ska antingen grävas ner i källaren eller ta upp markyta. Det blir pengar det också. I praktiken är man generellt oerhört snål med att utnyttja utrymmet, pressar ner bjälklagshöjder osv. för att kunna få in så många lägenheter inom en specifik fastighet och inom den fasadhöjd som detaljplanen tillåter. Så visst skulle det få ner kostnaden för varje lägenhet!

  10. Jag instämmer med Jonas; kollektivtrafiken i Halmstad, i alla fall stadsbussarna, täcker väldigt bra. Det blir väldigt praktiskt med t ex linje 20 som plockar Stenhuggeriet i väst och sen hela vägen österut via centrum via högskolan till Eurostop/E20 och Fyllinge.

  11. Jag vill framhäva cykeln som en lösning för Halmstad och jämstora städer. Man kan cykla fem kilometer på 15-20 minuter. Så man når i princip hela stan rätt snabbt. I Köpenhamn sker var tredje resa per cykel; i Malmö 29% enligt malmo.se och Umeå 17% enligt SIKA ”Cykeln i transportsystemet”. Halmstadborna är väl inte vekare än Umeborna.

    Även bilpool är något kommunen kunde satsa på. Kan man subventionera kollektivtrafik borde man kunde tillhandahålla bilpool också. Efter några år blir bilpoolen självgående ekonomist. Se bildspel på http://www.bilpool.nu

  12. Jag var en av dem som var med och diskuterade P-normerna på Bo01, och försökte då får ner dem.

    Nu har jag ändrat åsikt. Nu tycker jag det är viktigt att det finns p-platser för dem som behöver dem. Vi ser fler och fler fall där man använder bilen på dagen bara för att man har så kallad boende-parkering, dvs man betalr en avgift till kommunen för att få ställa bilen på gatorna eftersom det inte finns några på kvartersmar. Smartare då att se till att man kan låta bilen stå hemma och cykla till jobbet. Skapa bra kollekivtrafik och bra gång och cykelvägar.

  13. Pingback: Parkerings-sprawl « Betongelit

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s