Samtidigt på länsstyrelsen

DN fortsätter på förtätningståget. Idag – på DN Debatt – presenterar generaldirektörerna för Vägverket, Banverket och Boverket (!) tillsammans med ett antal kommunpolitiker en genomgång av argumenten för tätare storstäder.

Argumenten handlar om social integration, energieffektivisering, transporter och ekonomisk tillväxt. Även om man slår in många öppna dörrar är det ju kul att frågan tas upp på Sveriges anslagstavla.

För att skynda på en förtätning av Sveriges storstäder vill man se nya samverkansformer mellan stat och kommun. Man nämner inte länsstyrelsen, som ju är en viktig instans i planeringssammanhang. Så skönt då att Stockholms länsstyrelse – med landshövding Per Unckel i spetsen – just idag sagt ja till Förbifart Stockholm. Detta vägprojekt ska utgöra en sexfilig förbindelse mellan Stockhoms norra och södra delar. Förbifart Stockholm ger enligt Naturvårdsverket mycket högre koldioxidutsläpp än till exempel Nollalternativet (om inget görs).

DN Debatt-artikeln vill se en framtid där täta städer länkas samman med tåg – en tät stad är ju miljömässigt inget värd om transporterna utifrån sker med bil. Hur Förbifart Stockholm kommer in i detta sammanhang får nog generaldirektörerna fråga Per Unckel om. Jag har inget svar.

Av: David Lindelöw

Betongelit har tidigare skrivit om regionförstoring och förtätning.

Advertisements

9 kommentarer

Filed under Förbifart Stockholm, förtätning, kollektivtrafik, politik, regionförstoring, samhällsplanering, tåg, trafik, vägar

9 responses to “Samtidigt på länsstyrelsen

  1. Per

    Snygg blogg!
    Du har nog missat att en av poängerna med förbifart Stockholm (läs namnet en gång till) är att trafik inte skall in i Stockholm, vilket alltså gör detta till en bra lösning. Tågtrafik till Stockholm är såklart bättre, men även det godset skall ju lastas av och på en bil för att en människa skall ta emot det, och då ser jag hellre att en sådan transport kan ske så långt ifrån Stockholm som möjligt.

  2. karlr

    Tack!

    Men det kommer fortfarande göra det lättare att ta sig in till Sthlm med bil. De pengarna borde läggas på järnvägsnätet, nya godsterminaler så man underlättar omlastning och förkortar godsets åkta sträcka på väg till förmån för järnväg osv osv.

  3. David Lindelöw

    Per:

    Jag vet att Sthlms centrum kommer att avlastas. Men till vilket pris? Trafiken i centrum kommer att minska, men trafiken kommer att öka regionalt sett.

  4. David Lindelöw

    Såna här kringleder är en lösning som känns 60-tal. Kringleder ökar koldioxidutsläppen, som är det viktigaste mättalet. Andra miljöeffekter är i princip endast lokala (buller, trivsel, partiklar osv).

  5. Pingback: Top Posts « WordPress.com

  6. Pingback: Ett fall och en lösning « Betongelit

  7. Pingback: Den omöjliga bandstaden « Betongelit

  8. Pingback: Ökande bostadsbrist | Svensson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s