Tyst Asfalt – del 3(!)

Vägverket ska genomföra prov med så kallad gummiasfalt, som enligt uppgift både ska vara hållbarare och minska bullret jämfört med traditionell asfalt. Den här gången är det dock fråga om gammal teknik som använts i både USA och Europa, det är alltså inte fråga om ansträngningar från innovativt, hårt och ärligt arbetande entreprenörer.

Vi har skrivit om Tyst Asfalt tidigare. Denna nya variant gör vissa av våra invändningar ogiltiga: Denna gång är ju asfalten faktiskt hållbarare än den traditionella, vilket ju faktiskt minskar underhållet. Således kan det inte finnas några pengahungriga och fusk-innovativa intressen bakom. Inte heller finns det några politiker som springer ut för att skaka varenda hand som sträcks ut och lova åtgärder som faktiskt är omöjliga (enl. tidigare ger ”Tyst Asfalt” (i sin generella betydelse, inte Skanskas specifika) endast effekt på vägar med högre hastighet och inte i stadstrafik eller andra stolligheter).

Den generella invändningen kvarstår dock: Vi måste akta oss för att genomföra en massa åtgärder som tillåter biltrafiken att ta ytterligare otillbörlig plats; låt oss satsa på långsiktigt hållbara transportsystem istället för att lappa och laga på ett i längden ohållbart!

Vägverkets pressmeddelande

Av: Jonas Westin

Fotnot: Betongelit har tidigare skrivit om Tyst Asfalt. Då utlovades en ”del 2” som aldrig blev av. Dessa nya rön föranleder oss dock att ta upp ämnet igen, och denna text innehåller delar av det som skulle stått i del 2. Därav titeln.

Fotnot 2: Skanska får många smällar i det här inlägget men ärligt talat: Jag tycker att många av deras senaste lanseringar har framstått som framstressade ”svar” på mera verkliga innovationer inom branschen, som t ex. NCC Komplett och Open House (båda är system för att prefabricera hus; i Open House fall ligger det också viss innovation i affärsmodellen).

Advertisements

5 kommentarer

Filed under livsmiljö, Mobility Management, tåg, trafik, vägar

5 responses to “Tyst Asfalt – del 3(!)

  1. David Lindelöw

    Den efterlängtade uppföljaren! Ja, tyst asfalt är en semi-satsning. Cykelvägar behöver väl knappast tyst asfalt? Å andra sidan kanske det är det enda innovativa på asfaltfronten sen 30-talet?

  2. David Lindelöw

    Jag citerar VV:s pressmeddelande:
    ”Den här typen av asfalt har använts sedan 25 år i USA. Där har den visat sig ha betydligt längre livslängd än traditionell asfalt, den har minskat bullret och andelen partiklar vid vägen. Detta innebär vinster för både miljön och ekonomin.”

    Begreppet ”miljö” missbrukas ofta i dessa sammanhang. På vilket sätt ges miljövinster av tyst asfalt? Lokala/regionala miljövinster givetvis. Pah!

  3. karlr

    kanske man ska kalla det närmiljö, men det är väl ändå av samma anledning som man ska få folk att sluta använda dubbdäck på barmark, närmiljön mår bättre.

    Iochmed att VV nu släpper The little more quiet asfalt så kan de ju också skärpa bullernivåkraven i motsvarande mängd (volym). På det sättet tillåts inte bilarna göra ytterligare intrång i boendemiljön.

    Tror ni att de går med på det, eller var det motorerna som lät mest nu igen då?

  4. Jonas

    Bra idé om att skärpa bullerkraven i takt med att asfalten blir tystare! Då undviker man att liknande åtgärder bara blir en ursäkt för att bygga hus närmare vägar och att låta trafiken ta mer plats i samhället, samtidigt som livsmiljön faktiskt blir bättre.

  5. henrik bertheden

    en fråga som jag tycker är berättigad: Om denna asfalt använts 25 år i USA med goda resultat, varför dröjer det tills nu innan svenska myndigheter testar idén?

    Idén om sänkta bullerkrav är bra, men blir antagligen svår att i praktiken gemonföra, i alla fall så länge huvudbeståndet av vägarna i landet ej har denna nya beläggning.

    Är den nya asfalten dyrare?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s