Separera mindre

Malmö stad ska börja med shared space, på låtsas alla fall. Det handlar om en gata för både bil och cykel där cyklisterna bestämmer. Hastighetsbegränsningen ska vara 20 km/h. Så länge så pass låga hastigheter hålls tror jag att cykeltrafiken vinner på integrering med biltrafiken. Trafikseparerade gator ökar visserligen säkerheten för cyklister på cykelbanan men ger stora risker vid korsningar. Och när biltrafiken får ensamt gatuutrymme ökar den nog tyvärr.

Artikel i Sydsvenskan

Vägverkets redogörelse om cykelfartsgator

Advertisements

1 kommentar

Filed under cykel, shared space, stadsplanering, trafik, vägar

One response to “Separera mindre

  1. Jonas

    För att minska farorna vid korsningar leder man i Lund ner cyklisterna I korningen. I rondellernas stad Växjö gör man samma sak, fast naturligtvis i rondellen… Jag tycker det här fungerar väldigt bra, bara alla (framförallt cyklisterna själva) förstår att cyklisterna ska FRAM och TA PLATS. Hoppas Malmoe vågar gå hela vägen nu.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s