Mobility Management Communication Control

Jag har under två olika tillfällen senaste tiden behövt reflektera över hur budskapet om klimatförändringen presenteras. Ja, jag säger behövt eftersom det tar mig emot att diskutera frågan; jag tycker att människor a priori ska förstå att de själva måste göra någonting.

På en temadag om klimatförändringen arrangerad av Fältbiologerna diskuterades hur man genom aktivism kan få människor att ändra sitt beteende. En självsäker så kallad aktivist från Stockholm berättade hur det gick till när han var med och hindrade ett inrikesflyg att lyfta från Bromma flygplats. Han berättade även om planer på att rita ut framtida vattennivåer på byggnader runt om i Stockholm. Två fantastiska idéer tycker jag, min aktivism-skepsis till trots. I den efterföljande diskussionen propagerade jag – mest på skämt – för den dogmatiska strategin. Typ: Sätta upp dekaler på bensinbilar med texten ”You´re killing children in Bangladesh. Good luck!”. Reaktionen blev att man inte ska skuldbelägga när man kommunicerar ett budskap om förändrade livsmönster.

Denna devis presenterades även på ECOMM 2007 – en konferens som hölls i Lund 9-11 maj. MM står för Mobility Management som kan översättas med trafikplanering med hjälp av mjuka åtgärder, hur man med hjälp av information ska ändra folks sätt att förflytta sig. Eller: att ändra resan innan den görs. I Lunds kommuns MM-arbete hade man märkt att det effektivaste sättet att ändra folks beteende inte var med uppmaningar, typ: ”Välj cykeln istället för bilen”. Istället skulle man – på äkta management-vis – kommunicera ut ett budskap genom dialog med brukarna.

Mobility Management handlar mycket om att få människor att röra sig annorlunda i rummet. Ett första steg är att ge människor chansen att själva reflektera över sitt beteende. Den första sub-varianten av MM dyker nog upp snart: MMCC – Mobility Management Communication Control.

Om MM

2 kommentarer

Filed under Mobility Management, trafik

2 responses to “Mobility Management Communication Control

  1. karl_wetongelit

    Alltså det låter ganska skumt.. jag har svårt att inte se det här http://www.epomm.org/twomm_interactive.phtml?sprache=en diagrammet som en fet dilbert-kuliss. Med tanke på att det är du som skriver om det antar jag att det är vettigt, ser fram emot att höra med om det på nästa möte..
    BTW, det här kommunikationsverktyget kanske vi kan börja utveckla då också?

  2. Pingback: Indisk pool « Betongelit

Kommentera

