Skendebatt

mercedessl500.jpg

Klimatfrågan har inte gett den diskussion om trafiken och staden, som jag hade hoppats på. I de etablerade medierna har diskussionen avgränsats till att handla om bilen. Att diskutera bilism är alltid relevant men debatten utgår nästan endast från en synvinkel: Vi använder bilar, hur ska vi kunna fortsätta att använda dem?

Man kan diskutera miljöbilar hit och dit på dagstidningarnas debattsidor hur länge som helst. Vad som skulle behövas är en diskussion om stadens struktur och funktion, en diskussion som inte sker på kultursidor eller i Arena. Jag efterlyser följande ord på debattsidorna: kollektivtrafik, planering, uppoffring, transportomställning, vilja.

6 kommentarer

Filed under kollektivtrafik, parkering

6 responses to “Skendebatt

  1. Detta tycker jag är en ståndpunkt som går att applicera på mycket av klimatdiskussionen och inte bara bilismen. Bara vi köper utsläppsrätter så kan vi fortsätta leva som förut, verkar vara en ståndpunkt bland många för tillfället. Sanningen om att levnadstandarden måste sänkas för oss i väst är tills vidare lite för magstark för allmänheten.

  2. Visst är det så. Snygg bil föresten – fast gammal. Drar mycket soppa….

  3. ”Uppoffring” får du gärna stryka för min del. När jag kliver ut från centralstationen vill jag sluta uppoffra mig för bilarnas framfart. Det skulle vara himla skönt att slippa. Fram för mer lyx, ta bort biltrafiken framför alla centralstationer!

  4. Christer, alla bilar drar mycket soppa. Det är medfött.

  5. David Lindelöw

    Erik: Jag syftade så klart på uppoffringar från bilismens sida.

    Bilen på bilden råkar (oavsett liter/mil) vara världens snyggaste. Kantig sensualism.

  6. Ok men inte heller bilister behöver ”uppoffra” sig. Släpp ut burtrafikanterna! Nästa steg efter sprätthöns måste väl vara sprätt-trafikanter?

    Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer.

Kommentera

