Linköping går i bräschen! (?)

I Linköping inser man (i alla fall vissa) det som södra Skåne inte lyckas inse:

Man ska nu bygga ut stadens mest ökända externhandelsområde, Tornby. Den Linköpingsbo som inte redan klagat på trafikproblemen där ute finns inte. Enligt Corren föreslår miljönämnden att man ska satsa på kontors- och industrilokaler istället för ”affärslador”, efter som det skulle generera mindre trafik; ungefär 12 000 ”nya” fordon per dygn. Jag kan se några positiva sidor:

* För det första: Äntligen inser man på kommunal nivå problemen med externhandeln!

* Kontor och industri blir målpunkter för en mer begränsad del av befolkningen, eftersom i första hand de som arbetar där har där att göra (till skillnad från ett köpcentrum som blir målpunkt för ”hela” staden och gärna omgivande orter), vilket borde leda till mindre trafik. Detta är också miljönämndens prognos.

* Man får en mer blandad stadsdel som får bättre förutsättningar att bli en levande del av staden. Linköping är notoriskt glest byggd och Tornby-området är ett stort hinder för stadens expansion och förtätning (idag är Linköping väldigt utsträckt i öst-västlig riktning men kompakt i nord-sydlig, vilket har historiska anledningar som inte längre är riktigt aktuella).

Men är det något att vara nöjd med: 12000 nya fordon per dygn?! De mest igenkorkade trafiklederna är ju förstås de vid infarterna till området, och de kommer knappast att avlastas. Och varför måste man bygga i Tornby överhuvudtaget?

Advertisements

Lämna en kommentar

Filed under förtätning, samhällsplanering, stadsplanering, trafik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s