Visionen som sprack

Utbyggnaden av Västkustbanan till dubbelspår har pågått sedan början av 1980-talet. Sällan har något byggprojekt tagit sådan tid och varit så omgivet av misstag och skandaler. Sista sträckan skulle enligt Banverkets ursprungliga framtidsplan börja byggas 2014. Äntligen skulle Västkustbanan tidsmässigt kunna konkurrera med andra färdmedel!

Men vad händer. Till följd av bland annat ökade priser på stål ska nu planen revideras och ett antal projekt i Sverige skjutas på framtiden, däribland en del av den kvarvarande dubbelspårsutbyggnaden av, just det, Västkustbanan.

Jag tycker det är trist att visionen om dubbelspår hela vägen mellan Göteborg och Malmö återigen fastnar på vägen. I Banverkets egna prognoser väntas antal tåg per dygn på västkustbanan öka från 34 till 79. Vad ska denna ökning få plats frågar man sig. Jag tycker Sverige borde ta sig i kragen, genomföra visionen och visa omvärlden att järnväg är ett fullt realistiskt alternativ till vägtransporter!

Annonser

1 kommentar

Filed under kollektivtrafik, tåg, trafik

One response to “Visionen som sprack

  1. Äntligen! Fantastisk blogg! Jag har längtat efter en stadsplaneringsblogg och så finns det plötsligt en med ett otroligt vackert klingande namn och intressanta teman… kör så det ryker för fan!

    och btw, leve järnvägen…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s