Trafik på tyska

Arkitekten tittar på Potsdamer Platz i Berlin, inredningsdesignern minns Bo01 med sug i blicken och trafikplaneraren åker etanolbuss till Freiburg. I sydvästra Tyskland, inte långt från Ruhrområdets motorvägsmyller, ligger staden som inte borde fungera. I Freiburg är hållbar trafikplanering inte bara teori, här finns den på riktigt

Genom att tillhandahålla ett lågt antal p-platser med hög avgift och göra stora delar av centrum till gång- och cykelzoner hålls biltrafiken utanför stadskärnan. För att uppmuntra det kollektiva resandet är det gratis att parkera vid spårvagnsstationer. Som turist vävs man in i de freiburgska filosofin: ibland ingår det ett kollektivtrafikkort i hotellpriset.

Det intressanta med Freiburgs nästan utopiska trafikplanering är att den fungerar. Handeln i centrum har inte tagit skada av den restriktiva parkeringspolicyn och stadskärnans attraktivitet har snarare ökat. Och i motsats till många andra tyska städer så ökar invånarantalet i regionen.

Det borde finnas ett Freiburg i varje anständigt land, Uppsala skulle vara en utmärkt svensk representant. Det bor ungefär lika många i de båda städerna och Uppsala har också ett centrum med bevarandekvalitéer.

Annonser

1 kommentar

Filed under parkering, spårvagn, trafik, Tyskland

One response to “Trafik på tyska

  1. Lund har kommit minst lika långt som Freiburg!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s