Farväl Falkenberg

Det byggs en ny järnvägssträckning med tillhörande station i utkanten av Falkenberg. Man vill låta tågen passera snabbare förbi mer perifera orter som Falkenberg, minska bullret samt öppna för annan markanvändning i city genom att spåren söder om gamla stationen bryts upp.

Frågan här är lite vem som varit drivande. Banverket i samarbete med SJ ser gärna att trafik på västkustbanan blir snabbare. När man nu utökar till dubbelspår kommer man att kunna belasta banan mer. Detta gör man lämpligen med fler X2000 eller motsvarande, som ändå inte stannar i Falkenberg. Så länge man får ut godstrafiken och snabbtågen ur centrum borde bullret minska till klart godtagbar nivå. Man borde samtidigt bygga vidare på idén att om Öresundstrafiken ska behålla sin mer lokaltrafiksbetonade karaktär som den har längre söderut (Skåne och Sjælland) krävs en centralt placerad station. Dessutom trafikerar öresundstågen mest dagtid, då bullret från omgivningen redan finns.

Men varför vill Falkenberg kommun lägga om all trafik? Hur benägna är de att frilägga mark i centrum? Visst, Falkenberg förväntas växa rätt rejält de kommande åren men varför ska då tåget få en mer perifer betydelse? Och visst, man ska tajma busstrafiken ut till det nya resecentret (som det så vackert får heta) med tågtidtabellen, men det är väl snarare en sak som är ett måste för varje kommun i vilket fall, inte något man kan använda som argument.

I detta gräver Falkenberg sin egen grav då passagerartrafiken försvinner från centrum och det blir relativt krångligt att ta sig ut till stationen. Färre bor nära stationen. Det hela liknar ett nyliberalt jippo för folk som ändå inte åker kollektivtrafik. Det blir svårare för folk att ta sig till stationen, centrum blir mer bostadsområde än en plats dit man har ärende.

Alltså, vettigt vore att dra gods och snabbtåg utanför orten men behålla järnvägsstation och befintligt spår i centrum. Bullret minskar, restiden minskar, men antalet resenärer minskar inte. Dessutom, vilket är en lika viktig poäng, kommer Falkenbergs centrum fortsätta vara en knutpunkt, en mötesplats för den som så vill, än ännu ett dammigt bostadsområde i sovande stad.

Annonser

1 kommentar

Filed under Falkenberg, samhällsplanering, sovstad, tåg

One response to “Farväl Falkenberg

  1. Nja, dom har byggt och kommer bygga ut stan ut mot järnvägstationen. Hela Falkenberg är inte större än att man korsar stan på cykel på en kvart.

    Om viljan finns så kan man ju bygga ett litet butikstråk mellan nya stationen och gamla. Det finns en del hål att bebygga skulle jag tro.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s