Att jaga skiten ur folk..

Nu har det gått några år sedan man byggde om Skvallertorget i Norrköping: En trafikljusreglerad femvägskorsning gjordes om till en öppen torgyta utan vare sig trafikljus, vägmärken eller körfältsmarkeringar. Det enda som numera är reglerat är hastigheten för bilar, 30 km/h, och trafikanterna ska själva interagera för att styra trafikflödet genom ”korsningen”. Före ombyggnaden inträffade 5-6 olyckor, varav en allvarlig, årligen i korsningen, vilket nu ska ha sjunkit till 0-1 olyckor årligen. Så långt allt väl.

Under 2005-2006 åkte jag till Norrköping med jämna mellanrum, och i samma veva publicerades den här artikeln i DN. Självklart lät det intressant, så nästa gång jag åkte dit bad jag förstås om att få se på Skvallertorget, detta förlovade land av samförstånd mellan trafikslagen. Mina vänner blev nästan förskräckta när jag nämnde platsen: ”Där är det ju krig! Det är ju livsfarligt!”. Nåja, livsfarligt är väl inte Skvallertorget, men det som blev uppenbart för mig var att man från trafikplanerarnas sida inte lyckats redogöra för avsikten med omläggningen av torget, med resultatet att trafikanterna bara kände sig otrygga och jagade. Även om åtgärderna fungerat i den bemärkelsen att olyckorna minskat förefaller Norrköpingsborna betacka sig för gatukontorets hjälp. Olyckor upplever man inte dagligen, men en förvirrad korsning känner man av varje gång man passerar.

Jag håller med om att fortlöpande kommunikation mellan trafikanterna är det bästa sättet att undvika olyckor i stadsmiljö. Ofta räcker det med att utbyta en blick, ta ett halvt steg ut gatan, och så vidare, så förstår vi varandras avsikter. Men den kommunikationen är allt för viktig för att kidnappas av några shared space-pajasar som vill frälsa världens trafikanter med sitt färdiga manifest. Shared space finns inte bara på de som utsetts till mönsterexempel, shared space finns i vår vardag: vid Botulfsplatsen i Lund, vid alla obevakade korsningar. Jag tror att man har mycket att vinna på att införa shared space i mikro-skala (storleksordningen ett övergångsställe, en smal gata), och på så sätt gradvis vänja alla trafikanter vid att kommunicera. Då kan man också minska olycksriskerna och tillämpa dessa idéer utan att det blir cirkus av det. Staden är din, använd den!

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under shared space, trafik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s